19 augusta 2011

Ako môžu vedecké poznatky pomôcť pri zvyšovaní výkonu zamestnancov?

Vedecké poznatky môžu organizáciám pomôcť pochopiť, ako sa ľudia učia a tak zefektívniť tréningy určené na rozvoj zamestnancov. Znalosti o tom, čo podporuje či naopak negatívne ovplyvňuje proces učenia umožňuje organizáciám vyzbrojiť svojich pracovníkov takými zručnosťami, ktoré zvýšia ich individuálny výkon ako aj výkon celej organizácie.

Tesne po narodení pozostáva ľudský mozog približne zo 100 biliónov neurónov. Tento počet zostáva relatívne stabilný, avšak zmena nastáva v individuálnych a jedinečných prepojeniach, ktoré sa počas života jedinca medzi neurónmi vytvárajú. Tieto neurónové prepojenia sa vytvárajú pre každú oblasť, ktorej jedinec venuje pozornosť. Ide o trojfázový proces pozostávajúci z kódovania, uschovania a opätovného znovuzískania rozličných informácií. Hocijaká prekážka, ktorá sa v tomto procese vyskytne, oslabuje pamäť a tak brzdí učenie a rozvoj jednotlivca.

Ako ľudia získavajú nové informácie, ich mozog ich postupne spracováva a tak pozmeňuje existujúce neurónové prepojenia. Tento proces sa vedecky nazýva neuroplasticita a vyjadruje podstatu toho, ako sa ľudia učia.

Bariéry pri učení

Aby sa proces učenia vôbec mohol zrealizovať, je v prvom rade dôležité udržať pozornosť učiaceho sa. Záujem a sústredenie predstavujú kľúčové faktory, nakoľko pri ich nedostatku nie je mozog schopný vytvárať potrebné neurónové prepojenia.
Prvým pravidlom pri rozvoji zamestnancov v organizácii je preto, aby bol proces učenia prepojený na motiváciu pracovníkov. Ťažko prinútite vášho zamestnanca, aby sa sústredil, ak považuje učivo za málo hodnotné či zaujímavé. Ak sú pracovníci znudení a znechutení, strácajú všetku vnútornú motiváciu učiť sa a ich mozog následne zlyháva pri aktivovaní mechanizmov, ktoré sú nevyhnutné pre efektívne učenie.

Organizácie, ktoré sa snažia vytvárať optimálne podmienky pre učenie sa zamestnancov dosahujú v rámci svojich rozvojových programov oveľa lepšie výsledky. Holistický prístup k učeniu totiž uznáva, že výsledok učenia je ovplyvnený celkovým kontextom. Pre vytvorenie produktívneho prostredia je preto dôležité brať do úvahy napríklad fyzické elementy prostredia či kognitívny a emočný stav učiaceho sa.


Dôležitým je napríklad fakt, že spotreba mozgu predstavuje približne 20% z celkovej energie, ktorú má telo k dispozícii. Zvýšené mentálne požiadavky spojené s učením teda odčerpávajú viac okysličenej krvi do mozgu, keďže neuróny potrebujú „pohonnú látku“ pre svoju činnosť. Kvalitný spánok je rovnako dôležitý predpoklad pre každú učebnú aktivitu, keďže neuróny aktivované počas učenia sa počas spánku zregenerujú a pripravia na ďalšiu činnosť.


Emócie regulujú všetko, čomu venujeme pozornosť. Je preto potrebné ich neustále zapájať do procesu učenia. Emotívne nabité učivo podporuje v porovnaní so strohými faktami a údajmi tvorbu oveľa hlbších a bohatších neurónových prepojení.


Záverom

Neurobiológia vysvetľuje, ako mozog získava, ukladá a používa informácie či poskytuje poznatky o tom, ktoré vnútorné a vonkajšie faktory nás môžu v procese učenia obmedzovať. Pochopiť podstatu toho, ako sa ľudia učia môže viesť k lepším výsledkom organizácie a k efektívnejšiemu využitiu učebných kapacít.

Autor: Sylvia Vorhauser-Smith
Zdroj: http://www.trainingmag.com/article/understanding-neuroscience-helps-maximize-employee-performance

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.