20 novembra 2012

Šikana na pracovisku a jej najčastejšie prejavy


Zamestnávatelia investujú nemalé peniaze do vytvárania rôznych systémov benefitov, ktoré by im pomohli získať, udržať a motivovať tých najlepších pracovníkov. Avšak prítomnosť čo len malých náznakov  šikany môže spôsobiť, že tieto investície sa minú účinku, nehovoriac o dlhodobej emocionálnej ujme, ktorú môžu zamestnanci organizácie utrpieť.  

Ako si zamestnávatelia postupne uvedomujú závažnosť šikany, stále viac sa medzi teoretikmi ako aj samotnými manažérmi diskutuje o  konkrétnych  krokoch, prostredníctvom ktorých možno šikane predísť alebo aspoň minimalizovať jej negatívne dôsledky. Zabránenie negatívnym prejavom správania si však vyžaduje venovať pozornosť tomu, v čom spočíva podstata šikany a ako ju možno odlíšiť od jednorazových prejavov agresie. 

Prvým problémom súvisiacim so šikanou na pracovisku je skutočnosť, že si ľudia často neuvedomujú jej prítomnosť. Vedia, že sa cítia nepríjemne v interakcii s určitým typom ľudí, no s istotou nevedia určiť, že ide o šikanu.

Šikanu možno podľa odbornej definície chápať ako opakované zdravie poškodzujúce konanie. Medzi základné charakteristiky pritom platí, že musí ísť o nepretržité prejavy agresívneho správania, ktoré sú mierené na konkrétnu osobu. 

A hoci to z dát jednoznačne nevyplýva, počet prípadov šikany na pracovisku stále rastie. Príčinou je súčasné prostredie, ktoré núti organizácie znižovať náklady na jednej strane a zvyšovať svoj výkon na strane druhej. Zlá ekonomická situácia následne spôsobuje medzi pracovníkmi také pocity ako frustrácia, neistota či nedôvera voči organizácii a v neposlednom rade vedie aj k agresívnym formám správania vrátane šikany. 

Ak sa takýto druh negatívneho správania vyskytne na pracovisku, zamestnávatelia môžu očakávať ako okamžitú reakciu zamestnancov absenteizmus, častý odchod na PN a v krajných prípadoch aj výpovede. Ešte závažnejšia je však skutočnosť, že rozhodnutie opustiť organizáciu sa netýka len priamo obetí šikany, ale aj ostatných pracovníkov, ktorí sa v takomto prostredí necítia príjemne.

Identifikácia šikany je o to ťažšia, že sa prejavuje vo viacerých formách, pričom za najčastejšie možno považovať predovšetkým krivé obviňovanie, zazeranie, neverbálne útoky, ignorácia alebo zámerné prehliadanie, prejavy agresie, prideľovanie úloh mimo kompetencie pracovníka, znemožňovanie výkonu práce a iné.

Riešenie šikany
Či bude šikana na konkrétnom pracovisku vyriešená systematicky záleží v prvom rade na prístupe a ochote manažmentu preskúmať daný problém a vynaložiť všetko úsilie na jeho odstránenie. Základným krédom pri riešení prípadov šikany je nulová tolerancia akýchkoľvek prejavov agresívneho správania. Rovnako dôležité je zamerať sa na firemnú kultúru, ktorá býva často nastavená tak, že šikanu priamo alebo nepriamo podporuje. 

Pri konfrontácii agresorovho správania by mali manažéri dodržiavať nasledovné kroky: 
  • Získať od agresora jeho názor na to, ako sa má na pracovisku správať a primäť ho k tomu, aby pochopil, že je jeho správanie nežiaduce.
  • Získať od agresora zdôvodnenie jeho činov ako aj ospravedlnenie.
  • Udeliť agresorovi trest napríklad vo forme neplatenej dovolenky.
  • Zabezpečiť psychologické poradenstvo pre obete šikany.
Zamestnanci, ktorí sa stali obeťou šikany sa nechcú cítiť ako bezbranné obete. Práve naopak. Musia nadobudnúť pocit, že ako ich nadriadení agresívne prejavy správania razantne odmietate a trváte na ich eliminácii. 

Autor: Richard Stolz
Zdroj: http://ebn.benefitnews.com/news/workplace-bullying-eap-compsych-gary-namie-2727073-1.html


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.