30 novembra 2012

Podporujte kariéru vašich zamestnancov cez zvedavosť

V súčasnosti prebieha mnoho debát o tom, ako vo svete biznisu správne viesť rozhovor. Na túto problematiku existuje viacero názorov, nakoľko každý preferuje iný typ komunikácie.

Medzi oblasti, v ktorých komunikácia do veľkej miery zlyháva, patrí jednoznačne plánovanie kariéry. Prax ukazuje, že jedným z hlavných problémov, ktorý bráni ľuďom rásť a postupovať v rámci organizácie je práve neschopnosť lídrov efektívne viesť rozhovor so svojimi podriadenými. Vaši zamestnanci teda môžu mať perfektne vyplnené formuláre či starostlivo pripravené individuálne plány výkonu. Ak však nastane chyba v komunikácii, ich kariérny rozvoj sa môže na dlhšiu dobu zastaviť.

Základom pre kariérny rozvoj je preto komunikácia, ktorá je:
  • Pravidelná, častá a týka sa práce, respektíve kariéry pracovníka
  • Podporuje ľudí k vyriešeniu problému či k naplneniu cieľa
  • Poháňa ich dopredu
  • Posilňuje záväzok zamestnancov voči organizácii a napĺňa ich túžbu napredovať a rásť
Problémom v praxi býva, že lídri často zabúdajú na ten najhlavnejší element konverzácie. Síce sa snažia pridŕžať hlavných zásad správnej komunikácie ako napríklad kladenie vhodných otázok či vysielanie správnych neverbálnych signálov naznačujúcich záujem a empatiu, a preto zvonka všetko naznačuje tomu, že komunikácia prebieha v poriadku. Avšak pri bližšej analýze možno zistiť, že pri rozhovore chýba ten najdôležitejší aspekt komunikácie vedúci k skutočným výsledkom – zvedavosť.

Zvedavosť je emócia. Nič viac a nič menej. Má však jednu výnimočnú charakteristiku, a to že dokáže veľmi výrazne stimulovať ľudské správanie. V správnej miere vedie k túžbe neustále  skúmať, zisťovať, objavovať a učiť sa nové veci. Navyše emocionálnu zmenu spojenú so zvedavosťou pociťujú nielen samotní nositelia tejto emócie, ale aj všetci, ktorí sa dostanú do interakcie s danou osobou.

Prínos spojený so zvedavosťou spočíva v sile transformovať slová do predstáv o skutočných činoch, čím obohacuje obyčajný rozhovor o nové možnosti, príležitosti a nádeje, ktoré sa predtým zdali byť úplne nereálne. Necháva v druhých pocit, že sú dostatočne silní a schopní na to, aby prispeli k naplneniu výsledku. V rámci kariérnej diskusie sa tak vytvára priestor pre hlbšie porozumenie vlastnej osobnosti ako aj na prekonanie hraníc samého seba.

Možno máte schopnosť predstierať zanietené počúvanie. Avšak ľudia pocítia, keď prejavíte naozaj úprimný záujem o ich osobu. Zvedavosť preto možno považovať za dôležitú líderskú zručnosť v súčasnom biznise. Ak totiž ako líder prejavíte záujem o vašich podriadených, či už v rámci kariérneho rozhovoru alebo pri bežnej komunikácii, dáte tým najavo, že vám na nich záleží a že si ceníte ich názor. Popritom môžete prostredníctvom takéhoto rozhovoru stimulovať vašich pracovníkov k objavovaniu nových možností v rámci ich kariéry, rozvoja a rastu.

Rozvíjať schopnosť pristupovať k jednotlivcom, situáciám a konverzácii s dávkou zvedavosti môže ovplyvniť vaše vlastné vystupovanie a výkon ako aj vzťahy s inými. V neposlednom rade zefektívni kvalitu kariérnych rozhovorov s vašimi podriadenými, ktorým dáte najavo, že si ich vážite a máte snahu podporovať ich rast a rozvoj.

Autor: Julie Winkle Giulioni a Beverly Kaye
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.