11 decembra 2012

TIPY ako zlepšiť slabý výkon pracovníkov

Keď výkon kľúčových zamestnancov začne výrazne klesať, je potrebné podniknúť určité kroky. Ako manažéri by ste však mali vedieť, že kritikou či vyhrážkami nič nezmôžete. Dôležité je sústrediť sa na zmenu tejto negatívnej tendencie, a to cez motiváciu pracovníkov.

Keď zamestnanci stratia motiváciu, odmietnu stráviť v práci viac času ako je nutné, prestanú sa plne sústreďovať na svoje povinnosti a v neposlednom rade zlyhajú aj ako tímoví hráči. Keďže výkon pracovníkov výrazne ovplyvňuje úspech celej firmy, mali by ste ako manažér pozorne sledovať vašich pracovníkov a snažiť sa zakročiť už pri prvých príznakoch straty motivácie a poklesu výkonu.
Pri snahe zabezpečiť v dlhodobom časovom horizonte nadpriemerný výkon pracovníkov je  dôležité uvedomiť si, že výkon je úzko prepojený na motiváciu a potreby pracovníka. Práve nenaplnené potreby sú hlavnou príčinou straty motivácie a následne aj poklesu výkonu.

Desaťročia výskumu naznačujú, že ľudí vo všeobecnosti uspokojujú tri základné druhy potrieb, a to:
  • Kompetencia, respektíve potreba byť ocenený ako skúsený a schopný odborník
  • Vzťahy, teda potreba spolupracovať s kolegami a udržiavať s nimi dobré vzťahy
  • Autonómia a potreba riadiť si sám vlastný život.
Tieto potreby by mali mať lídri na pamäti vždy počas hodnotenia výkonu svojich podriadených, nakoľko práve prostredníctvom nich môžu v pozitívnom smere ovplyvňovať motiváciu pracovníkov, a tak zabezpečiť nielen dobrý výkon, ale aj celkovú spokojnosť zamestnancov.

Ak sa hodnotenie výkonu zmení na inšpiratívnu konverzáciu o možnostiach rozvoja a zmeny, zamestnanci nadobudnú pocit, že sa im snažíte pomôcť a sami budú ochotní popracovať na svojich slabých stránkach. Hodnotenie výkonu nebude nikdy naozaj efektívne, pokiaľ sa budete snažiť ovplyvniť vašich podriadených cez vyhrážky alebo kritiku.

Rešpektovaním a zohľadňovaním nasledovných princípov môžete ako líder zefektívniť hodnotenie výkonu vašich podriadených:

Snažte sa pochopiť stanovisko zamestnanca
Pohľad zamestnanca na vec je veľmi dôležitý, nakoľko priamo ovplyvňuje jeho konanie. Ako manažér by ste preto mali nielen prezentovať vlastný názor, ale zároveň nazerať na situáciu z iných uhlov pohľadu. Snaha pochopiť druhú stranu je základným princípom efektívneho hodnotenia výkonu.

Komunikujte neformálnym spôsobom
Informácie pomáhajú pracovníkom pochopiť, ako ich výkon ovplyvňuje organizáciu. Pri hodnotení výkonu zamestnancov by ste preto mali byť úprimný a priamy, no zároveň je dôležité vyhnúť sa prílišnej kritike a odsudzovaniu.

Vytvárajte príležitosti pre voľbu
Efektívne vedenie ľudí v sebe zahŕňa príležitosti na zmenu a rast takým spôsobom, aby boli naplnené všetky tri kategórie potrieb. Manažéri by mali pomáhať svojim podriadeným uvedomiť si, že oni sami majú možnosť zlepšiť svoj výkon, a to prostredníctvom podporného plánu, ktorý v sebe zahŕňa:
  • jasne stanovené ciele
  • možnosti na rozvoj
  • konkrétne termíny pre naplnenie cieľov
Zaoberať sa problémami výkonu vašich zamestnancov má zmysel. Môže byť pre vás výzvou naučiť sa identifikovať nielen vonkajšie prejavy správania, ale aj skryté úmysly, ktoré k nemu viedli. Pochopením motivácie budete ako líder schopný zlepšiť výkon vašich pracovníkov, a to nie cez príkazy alebo vyhrážky, ale prostredníctvom skutočného záujmu o zlepšenie slabých stránok osobnosti vašich podriadených.

Autor: 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.