23 decembra 2011

Komunikácia – dôležitá súčasť stratégie rozvoja zamestnancov

Schopnosť komunikovať ovplyvňuje každý aspekt profesijného i súkromného života zamestnancov. Efektívne komunikačné zručnosti môžu v pozitívnom zmysle ovplyvniť priebeh prezentácií, výsledok projektu či dokonca aj profesijnú kariéru. Bez ohľadu na zručnosti, ktoré manažér má, schopnosť pracovať v tíme a viesť zamestnancov do veľkej miery závisí na schopnosti efektívne komunikovať.
Komunikácia sa, ako je všeobecne známe, prejavuje na pracovisku v rôznych podobách, od prezentácií, cez príhovory, emaily, písomné prejavy až po komplexné diskusie či tímové porady.

Jednou z možností, ako si manažéri a lídri môžu zistiť úroveň svojich komunikačných schopností je prostredníctvom hodnotenia od svojich kolegov a podriadených. Práve spätná väzba môže lídrom a manažérom pomôcť objaviť, kde sú ich silné a slabé stránky v oblasti komunikácie.

Ako náhle je takéto hodnotenie zrealizované, manažéri by sa mali sústrediť na 6 – krokový program rozvoja, ktorý môže pomôcť im ako aj ich podriadením zefektívniť ich vzájomnú komunikáciu.

1. Definujte publikum.
Komunikácia je do veľkej miery ovplyvnená veľkosťou publika a preto by ste si mali vyberať štýl komunikácie podľa toho, či vašim publikom bude pár zamestnancov alebo celá organizácia. Dôležité je mať preto na pamäti, že efektívna komunikácia závisí od podmienok, v ktorých prebieha a veľkosť publika bude do veľkej miery určovať jej charakter.

2. Jasne stanovte celkový cieľ.
Čo sa manažér snaží dosiahnuť? Snaží sa nadviazať dialóg alebo len podať informácie? Od koho požaduje odpoveď? Majte na pamäti hlavný cieľ vašej komunikácie a ozrejmite ho aj vášmu publiku, aby si bol každý účastník vedomý toho, čo je zámerom danej komunikácie.

3. Vyjadrujte sa jasno a stručne.Pri komunikácii sa snažte vyjadrovať jasne a stručne, pričom neustále zdôrazňujte hlavné body vášho prejavu. Schopnosť spájať jednotlivé myšlienky do premysleného a logického celku je nutnosťou pre efektívnu komunikáciu.

4. Sústreďte sa na formu.Prv ako začnete prednášať, ujasnite si nasledujúce otázky. Ako bude informácia štruktúrovaná? Ako ju najlepšie podať publiku? Vakom poradí? Aké technológie budú potrebné pri prezentácii?

5. Žiadajte o spätnú väzbu.
Požiadajte o spätnú väzbu ostatných a to vždy pred aj po vašom vystúpení. V čom potrebuje váš komunikačný štýl vylepšiť? Je odkaz komunikácie všetkým jasný? Je potrebné nejakú informáciu dodať, odstrániť či znovu vysvetliť?

6. Vylepšujte. Použite informácie získané zo spätnej väzby, aby ste zefektívnili a zlepšili vašu komunikáciu.
Ako sa svet biznisu postupne komplikuje, strategická komunikácia predstavuje neoddeliteľnú súčasť manažérskych kompetencií. Je to zručnosť, ktorú by manažéri mali zaradiť do každej stratégie rozvoja a zaistiť tak efektívnu komunikáciu medzi všetkými zamestnancami organizácie.


Autor: Mike Noble
Zdroj: http://clomedia.com/views/articles/communication-a-core-component-of-talent-development-strategy/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.