Nie je ničím ojedinelým v správach počuť
informácie o pripravovanom prepúšťaní, o percentách nezamestnaných.
Pokiaľ sa nás to bezprostredne netýka, pokiaľ to nepostihuje nikoho
z našich príbuzných a známych, je to „iba“ číslo, ktoré zaraďuje
Slovensko na určitú priečku v európskom či svetovom rebríčku
nezamestnanosti.
Odchody zo zamestnania sú čoraz
častejšie vynútené, o prácu ľudia prichádzajú nie vlastným pričinením.
Takéto situácie sú obrazom a odrazom súčasnej globálnej ekonomiky, ale aj
nastavenia podnikateľských podmienok v krajine. Zamestnávatelia často nedokážu
odolávať nepriaznivej situácii na trhu a musia z ekonomických dôvodov
pristúpiť k prepúšťaniu aspoň časti zamestnancov.
Negatívny dopad hromadného
prepúšťania firmy môžu zmierniť programami outplacementu. Je iba na vedení
firmy, či aspoň takýmto spôsobom chce pomôcť svojim zamestnancom vyrovnať sa so
vzniknutou ťažkou situáciou.
Keď teda zamestnávateľ
začne rozmýšľať o outplacemente, znamená to hneď dve veci:
- vo firme sa pripravujú strategické zmeny (a nemusí ísť vždy len o prepúšťanie)
- zamestnávateľ má zodpovedný prístup k svojim zamestnancom.
Aby bol celý proces outplacementu účinný, musí sa začať ešte
pred plánovanou zmenou. V prvom rade vhodné a včasné komunikovanie
pripravovanej zmeny, jej vysvetlenie. Veľmi dôležité je v tejto fáze pripraviť
manažérov na zvládnutie stresových faktorov súvisiacich so zmenou a jej
komunikáciou.
Dobre pripravení manažéri, spolu s psychológmi
a ďalšími odborníkmi budú dobrou podporou prepúšťaným i zostávajúcim
zamestnancom pri vyrovnávaní sa so vzniknutou
situáciou a čo najlepšom prekonávaní tohto vážneho zásahu do ich
života.
Dôsledky
náročných zmien vo firme (prepúšťaním, či redizajnom pracovných tímov) pomáhajú
prekonávať vhodne nastavené programy pre
všetky „zainteresované“ skupiny:
- prepúšťaných zamestnancov
- manažérov
- zostávajúcich zamestnancov
Firma si tak aj napriek ekonomickým problémom zachová status
starostlivého zamestnávateľa. Je to vklad do prítomnosti: udrží výkonnosť
a lojalitu zostávajúcich zamestnancov, ale aj do budúcnosti: ak firma
začne opäť rásť, budú sa o zamestnanie uchádzať aj kvalitní
a kvalifikovaní zamestnanci, pretože budú vedieť, že firme na ľuďoch
záleží. A to je pre zamestnanca cenný poznatok.
Anna Giertlová, marketingová koordinátorka KNO SLOVENSKO
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.