22 novembra 2012

Ako sa pripraviť na strategické zmeny vo firme

Nie je ničím ojedinelým v správach počuť informácie o pripravovanom prepúšťaní, o percentách  nezamestnaných. Pokiaľ sa nás to bezprostredne netýka, pokiaľ to nepostihuje nikoho z našich príbuzných a známych, je to „iba“ číslo, ktoré zaraďuje Slovensko na určitú priečku v európskom či svetovom rebríčku nezamestnanosti. 
 
Odchody zo zamestnania sú čoraz častejšie vynútené, o prácu ľudia prichádzajú nie vlastným pričinením. Takéto situácie sú obrazom a odrazom súčasnej globálnej ekonomiky, ale aj nastavenia podnikateľských podmienok v krajine. Zamestnávatelia často nedokážu odolávať nepriaznivej situácii na trhu a musia z ekonomických dôvodov pristúpiť k prepúšťaniu aspoň časti zamestnancov.
 
Negatívny dopad hromadného prepúšťania firmy môžu zmierniť programami outplacementu. Je iba na vedení firmy, či aspoň takýmto spôsobom chce pomôcť svojim zamestnancom vyrovnať sa so vzniknutou ťažkou situáciou.
Keď teda zamestnávateľ začne rozmýšľať o outplacemente, znamená to hneď dve veci:
  • vo firme sa pripravujú strategické zmeny (a nemusí ísť vždy len o prepúšťanie)
  • zamestnávateľ má zodpovedný prístup k svojim zamestnancom.
Aby bol celý proces outplacementu účinný, musí sa začať ešte pred plánovanou zmenou. V prvom rade vhodné a včasné komunikovanie pripravovanej zmeny, jej vysvetlenie. Veľmi dôležité je v tejto fáze pripraviť manažérov na zvládnutie stresových faktorov súvisiacich so zmenou a jej komunikáciou.
 
Dobre pripravení manažéri, spolu s psychológmi a ďalšími odborníkmi budú dobrou podporou prepúšťaným i zostávajúcim zamestnancom pri vyrovnávaní sa so vzniknutou  situáciou a čo najlepšom prekonávaní tohto vážneho zásahu do ich života.
 
Dôsledky náročných zmien vo firme (prepúšťaním, či redizajnom pracovných tímov) pomáhajú prekonávať  vhodne nastavené programy pre všetky „zainteresované“ skupiny:
  • prepúšťaných zamestnancov
  • manažérov
  • zostávajúcich zamestnancov
Firma si tak aj napriek ekonomickým problémom zachová status starostlivého zamestnávateľa. Je to vklad do prítomnosti: udrží výkonnosť a lojalitu zostávajúcich zamestnancov, ale aj do budúcnosti: ak firma začne opäť rásť, budú sa o zamestnanie uchádzať aj kvalitní a kvalifikovaní zamestnanci, pretože budú vedieť, že firme na ľuďoch záleží. A to je pre zamestnanca cenný poznatok.
 
Anna Giertlová, marketingová koordinátorka KNO SLOVENSKO

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.