11 februára 2012

Zaostrené na emócie

V súčasnosti sa stále viac hovorí o dôležitosti emocionálnej inteligencie pre efektívne vedenie ľudí. Dôvod je jasný – pracoviská sa stávajú stále viac stresujúcimi vzhľadom na škrty v rozpočtoch, odchod skúsených pracovníkov do dôchodku či veľkého množstva práce, ktorú treba urobiť pri stále menších zdrojoch. A práve vysoká úroveň emocionálnej inteligencie zo strany lídrov pomáha vyrovnávať sa s týmito stresormi a sústrediť sa na ciele a úlohy ako aj na vytváranie príjemného a povzbudzujúceho pracovného prostredia.

Podstata emocionálnej inteligencie spočíva v kontrole vlastných emócií. Mnoho ľudí si však tento pojem interpretuje nesprávne a pod emocionálnou inteligenciou si predstavujú schopnosť neprejavovať emócie na pracovisku či nechať vlastné problémy doma. Pravdou však je, ako všetci vieme, že emócie takto nefungujú a nemožno ich vypínať a zapínať tak jednoducho.

Doteraz bol intelekt považovaný za najdôležitejší predpoklad profesionálneho úspechu. Vysoké IQ vám zaručovalo, že sa stanete úspešným lídrom. Dnes je však za kľúčovú považovaná emocionálna inteligencia. Podľa výskumov sú to práve interpersonálne a intrapersonálne zručnosti , ktoré tvoria až 85% úspechu, zatiaľ čo samotný intelekt sa na úspechu podieľa len 15%. Vďaka vášmu IQ či technickým zručnostiam získate prácu. No vďaka emocionálnej inteligencii budete vo vašej práci aj excelovať.

Dobrou správou je, že emocionálnej inteligencii sa možno naučiť, tak ako sa možno naučiť ako byť lepším lídrom.

Ak sa začnete zamýšľať nad tým, ako určité myšlienky alebo činy vyvolávajú neželané emocionálne reakcie, budete schopní lepšie kontrolovať tieto myšlienky a činy, čím zabránite neželaným výlevom emócií. Ak znemožníte týmto „emocionálnym spúšťačom“, aby prevzali nad vami kontrolu, budete schopní naozaj efektívne kontrolovať vaše emócie.

Zamestnanci potrebujú mať istotu, že líder bude konzistentne reagovať na podobné situácie. Potrebujú si byť istí, že svojmu lídrovi môžu predniesť akúkoľvek otázku či zdôveriť sa so svojimi problémami a že líder ich nielen vypočuje, ale že bude na ich podnety aj konzistentne reagovať. Najlepší lídri využívajú emocionálnu inteligenciu, aby kontrolovali svoje emócie tak, aby ich reakcie boli konzistentné, pokojné a účelné.

Naopak, keď sa snažíme identifikovať „emocionálne spúšťače“ iných ľudí, môžeme im tak pomôcť vyhnúť sa situáciám, ktoré ich vyvádzajú z emocionálnej stability a zabraňujú im v kontrole vlastných emócií. Našou vnímavosťou k potrebám druhých zároveň dávame najavo starostlivosť, dôveru a rešpekt voči iným ľuďom.

Výhody z uplatňovania emocionálnej inteligencie sa dostavia okamžite. Stanete sa lepším lídrom a budete efektívnejší pri vytváraní povzbudzujúceho, bezpečného a dôveryhodného pracovného prostredia, čo sa v konečnom dôsledku prejaví aj vo zvýšenej produktivite vášho tímu. Práve emocionálna inteligencia vám pomôže udržať si talentovaných pracovníkov, získať od vášho tímu to najlepšie a dosiahnuť hladký priebeh fungovania celej organizácie.

Ak vaši zamestnanci cítia, že vám na nich záleží a že sa staráte aj o ich emocionálnu pohodu, je viac pravdepodobné, že vás začnú ako lídra akceptovať a budú vás s ochotou nasledovať. Emocionálna inteligencia vám umožní ovplyvňovať v prvom rade seba a následne ostaných a tak vytvárať stabilné a produktívne prostredie.

Autor: Harry White

Zdroj: http://clomedia.com/views/articles/a-check-on-emotions/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.