
Existuje viacero bariér, ktoré bránia zmene. Jednou z najčastejších je tvrdenie „On už je raz taký,“ kedy jednoducho predpokladáme, že osobnosť človeka je daná a nemožno ju meniť. To však nie je pravda. Osobnosť človeka totiž pozostáva z určitých prejavov správania, ktoré keď sa udejú dostatočne často, stanú sa návykmi. Ak však zmeníte jeden alebo viacero prejavov správania, môžete tak postupne zmeniť aj celú osobnosť jednotlivca.
Ďalším mýtom o zmene je, že ľudia musia zmenu zámerne chcieť. Pravdou však je, že zmena sa udeje aj bez vedomia ľudí a konkrétny zvyk či prejav správania sa môže časom posilňovať alebo aj zoslabovať. A táto zmena sa deje neustále. Každý deň, keď prídete do práce, odchádzate ako iná osoba. Táto zmena je však veľmi malá a zvyčajne ju ani nevnímame. Avšak po pár dňoch, týždňoch či mesiacoch sa z množstva malých zmien môže stať jedna veľká. Každý človek je neustále ovplyvňovaný tým, čo robia alebo hovoria ľudia v jeho okolí. A v správnom prostredí majú ľudia príležitosť zmeniť sa, aj keď si myslia, že nemôžu.
Jednoducho povedané, tajomstvom pre dosiahnutie a udržanie zmysluplnej zmeny je pochopiť ľudské správanie, pretože kľúč k efektívnej zmene spočíva predovšetkým v zmene samotného správania zamestnancov. Ak ich správanie ostane nezmenené, zmena výsledkov, o ktoré sa snažíte, je takmer nemožná.
V psychológii rozlišujeme dva faktory, ktoré ovplyvňujú správanie – antecedenty, ktoré predchádzajú správaniu a konzekvencie, respektíve dôsledky správania. Jednou z najčastejších príčin zlyhania zmien je, že organizácie sa snažia zmeniť správanie zamestnancov iba prostredníctvom antecedentov. Prednášky, hrozby, upomienky, politiky či pravidlá – to všetko sú antecedenty. Pravdou však je, že antecedenty vám žiaduce správanie zamestnancov nezaručia. Môžu síce želané správanie iniciovať, no sú to konzekvencie, ktoré vedú k skutočným zmenám.
Za jeden z hlavných problémov pri pokuse zmeniť vlastné správanie či správanie iných možno teda považovať prehnané spoliehanie sa na antecedenty a podceňovanie účinku konzekvencií. Zamestnancov prosíme, presviedčame, vyhrážame sa či pôsobíme na ich emócie, no želané zmeny v ich správaní sa nechcú dostaviť.
Ďalším problémom pri snahe o zmenu je, že plánujeme v dlhom časovom horizonte a zabúdame pritom na najbližšiu budúcnosť. Zvykneme vravievať ľuďom frázy typu: „Ak naplníš tieto ciele, dostaneš odmeny“ či „Ak budeš tvrdo pracovať, budeme premýšľať o tvojom povýšení“. Čo však vieme o ľudskom správaní je, že ľudia lepšie reagujú na menšie a časté odmeny ako na väčšie, ale zato neisté prísľuby.
Keď sa nad tým zamyslíte, malé zmeny nemusia byť vnímané až tak negatívne, hlavne ak sľubujú isté výhody v budúcnosti. Ak máte problémy so zmenou, bude to pravdepodobne preto, že na zmenu nie je vytvorené priaznivé prostredie.
Pozitívne posilňovanie môže naozaj pomôcť usmerniť správanie želaným spôsobom. Ak ste schopný pochopiť, ako prostredie ovplyvňuje a mení správanie, budete schopný zmeniť staré, zlé alebo nepostačujúce návyky na také, ktoré prinášajú uspokojenie a radosť. Čo je ešte lepšie, budete schopný pomáhať aj ostatným pri zmene ich negatívnych návykov na návyky, ktoré im prinesú uspokojenie nielen v profesionálnom ale i v osobnom živote.
Autor: Aubrey Daniels
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.