
V súčasnosti musia organizácie čeliť problému nedostatku senior manažérov, ktorí by mali dostatok skúseností na riešenie jedinečných a vysoko komplexných problémov. Média sú preplnené správami o prepúšťaní top manažérov, ktorí nie sú schopní zabezpečiť rozvoj a rast organizácie, pričom tento problém sa vyskytuje vo všetkých oblastiach podnikania. Aká je teda príčina tejto nepriaznivej situácie? Ako vznikol tento problém?
Na začiatku 90. rokov prepustili veľké spoločnosti milióny zamestnancov na pozíciách, ktoré predstavovali zbytočné náklady bez tvorby akejkoľvek hodnoty pre organizáciu. Týmto krokom však zároveň zaniklo viacero úrovní manažmentu.
Organizácie teda ušetrili náklady na mzdy, no zároveň prišli o pracovníkov, ktorí by počas tohto obdobia nadobudli 20-ročnú skúsenosť a v súčasnosti by boli pripravení na vyššie manažérske pozície. Dnes preto na tieto pozície nastupujú ľudia predčasne, bez nadobudnutých manažérskych skúseností. Pozícia CEO si však vyžaduje čas a učenie sa prostredníctvom vlastných chýb. Súčasní senior manažéri nemajú preto toľko skúseností, ako keby boli postupne prešli všetkými úrovňami manažmentu.
V polovici 90. rokov sa rozmohla dot-com mánia a ľudia začali veriť, že staré zákony ekonómie už viac neplatia. V priebehu nasledujúcich piatich rokov bol síce tento mýtus vyvrátený a vznikla ďalšia príležitosť pre rozvoj manažérskej teórie. No 10 rokov útlmu tento vývoj negatívne poznačilo.
V 2008 svet znovu dostal lekciu, keď sa opätovne potvrdilo, že pravidlá ekonómie stále platia. Hodnota nemôže byť manipulovaná. Príjem musí prevýšiť výdaje. Hodnota je nemenná a jej vytvorenie si vyžaduje poznanie trhu a komerčnej sféry. Bez týchto poznatkov mieri každá organizácia do zániku.
Perspektíva do budúcnosti
HR musí začať pripravovať manažérov pre vyššie úrovne a musí s tým začať ihneď. Ak chcete vo vašej organizácii vytvárať hodnotu, musíte si v prvom rade pripraviť plán na jej tvorbu. Jednorazové programy za žiadnych okolností vašej organizácii nezaistia konkurenčnú výhodu. 90% konkurencie ešte stále používa zastaralý a neucelený model rozvoja. A práve HR môže pomôcť organizácii urobiť v oblasti rozvoja rázny krok vpred.
Ľudia sa najlepšie učia aktívnym konaním a nie pasívnym počúvaním prednášok. HR potrebuje vytvoriť v rámci manažmentu osvedčený postup, ktorý pomôže organizácii odlíšiť sa od konkurencie. Ľudia pracujú v rámci jednotlivých organizačných úrovní v interakcii s trhom. Prípravu senior manažérov preto nezačínajte hodinou lídershipu, ale vytvorte priestor pre učenie priamo v praxi. Odpovede na všetky otázky týkajúce sa hodnôt ležia v externom prostredí organizácie. Veď nestanovuje hodnotu vždy samotný zákazník?
Nie teoretické programy rozvoja, ale prax napomáha pri rozvoji manažérov. Sú to zákazníci, konkurenti, dodávatelia či úrady, ktorých požiadavky si vyžadujú reakciu, ktorá následne prispieva k vytvoreniu hodnoty. Prvoradou otázkou je, čo z toho, čo sa deje na trhu ovplyvní úspech alebo neúspech organizácie? Práve táto otázka predstavuje výzvu pre rozvoj manažérov. Úspech závisí od toho, ako efektívne vaši manažéri pochopia situáciu na trhu a ako následne využijú tieto poznatky v prospech organizácie.
V skratke, vyšší aj strední manažéri by sa mali zaoberať týmito štyrmi oblasťami:
- Pochopenie trhu, ekonomickej situácie, konkurencie a technológií.
- Poznanie schopností, vedomostí, zručností a postojov organizácie, ktoré zaistia úspech v budúcnosti
- Zmena pohľadu: Zmeňte pohľad na vzdelávanie a rozvoj. Nepovažujte ich za výdaje ale ako prostriedok tvorby hodnoty.
- Predpovedajte budúcnosť: Sledujte hlavné indikátory pre čo najpresnejšie stanovenie hodnôt zajtrajška.
Autor: Jac Fitz-enz
Zdroj: http://talentmgt.com/articles/view/the-value-creators/print:1
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.