
Počet manažérov vyjadrujúcich obavy o vzdelávanie zamestnancov neustále rastie. A hoci v poslednej dobe prešla oblasť firemného vzdelávania a rozvoja ťažkým obdobím, manažéri veria, že v budúcnosti bude na túto oblasť kladený, vzhľadom na napĺňanie strategických cieľov organizácie, oveľa väčší dôraz.
Dôvody na optimizmus sú jasné – postupné uzdravovanie ekonomiky, nedostatok kvalifikovaných pracovníkov či povedomie o dôležitosti vzdelávania pre úspech organizácie – všetky tieto faktory prispievajú k vyššiemu záujmu organizácií o firemné vzdelávanie. Manažéri aj zamestnávatelia si stále viac uvedomujú, že v súčasnej ekonomickej situácii sú to práve kvalifikovaní ľudia so zručnosťami a kompetentnosťami, ktorí môžu pomôcť organizácii priniesť úspech. Na to je však potrebné, aby sa vzdelávanie stalo jedným zo strategických cieľov organizácie.
Ekonomické podmienky sa nevrátili do pôvodné ho stavu spred finančnej krízy a budú aj naďalej negatívne ovplyvňovať rozpočty na vzdelávanie. Mnoho odborníkov ešte stále pochybuje o definitívnom konci krízy a investície do vzdelávania a rozvoja nepovažujú za najlepšie riešenie.
Bez ohľadu na rozpor v názoroch očakávajú organizácie pozitívny rozvoj a posilnenie pozície firemného vzdelávania v rámci organizácie. V porovnaní s minulým rokom očakávajú manažéri vzdelávania:
- Väčšie prepojenie vzdelávania s celkovými cieľmi organizácie
- Priaznivejší pohľad na vzdelávanie v rámci organizácie
- Zvýšenie kvality vzdelávania
Čo sa týka druhov vzdelávania, stále väčšej popularite sa teší neformálne vzdelávanie ako spôsob poskytovania správnych informácií správnym ľuďom, či ako možnosť šíriť informácie v rámci veľkých globálnych organizácií. Príležitosti, ktoré neformálne vzdelávanie poskytuje, stále nie sú v organizáciách využité na maximum. Záujem o rozvoj lídrov síce v posledných rokoch poklesol, no stále zohráva v rámci firemného vzdelávania dôležitú úlohu.
Za najvýznamnejšie vzdelávacie aktivity pre rok 2012 možno teda považovať:
Rozvoj lídrov, ktorý znovu získava na popularite, ako sa organizácie opätovne snažia obnoviť svoj úspech spred krízy. Ďalším dôvodom pre záujem o túto oblasť vzdelávania je aj fakt, že mnoho súčasných riaditeľov je v pred dôchodkovom veku a organizácie potrebujú pripravovať nových ľudí na líderské pozície. Opodstatnenie pre rozvoj lídrov vyplýva aj z pôsobenia globálneho prostredia, ktoré si vyžaduje nový druh lídra, ktorý by bol schopný riadiť organizáciu v medzinárodnom prostredí.
Individualizované e-learning programy. Hoci tieto programy sú dostupné na trhu už viacero rokov, doteraz sa sústredili predovšetkým na technologickú oblasť. Situácia sa však mení a organizácie vynakladajú stále viac prostriedkov na e-learningové programy, pričom ich pôsobnosť je zameraná aj na rozvoj iných zručností ako technických.
Kompetentnosti majú pre organizácie obrovský prínos, nakoľko predstavujú základ pre zhodnotenie súčasných zručností a schopností pracovníkov. Umožňujú identifikovať najväčšie medzery a zároveň ponúkajú spôsob, ako tieto medzery vyplniť. Najčastejšie bývajú zamerané na pracovnú motiváciu či podporu pozitívnych emócií so zámerom zvýšiť produktivitu, znížiť fluktuáciu či zlepšiť pracovné prostredie.
- Medzi ďalšie trendy, ktoré manažérmi vzdelávania považujú za významné, patria aj:
- Využívanie vlastných tréningov a vzdelávacích plánov
- Vzdelávanie šité na mieru
- Dôraz na alternatívne vzdelávacie metódy s využitím sociálnych médií
- Dôraz na dopad vzdelávania na celkový výkon a úspech organizácie
- Využívanie vzdelávania na podporu inovácie, tvorbu nových nápadov a zdieľania vedomostí medzi pracovníkmi
- Vzdelávanie prostredníctvom simulácií za pomoci zložitejších nástrojov a techník
Zdroj: http://clomedia.com/views/articles/a-look-ahead-at-learning-in-2012/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.