
Talent nemožno riadiť, možno ho iba analyzovať, rozvíjať, odmeňovať a podporovať. A časté prehliadanie tohto faktu spôsobuje v HR praxi množstvo problémov. V snahe čo najefektívnejšie využiť talent HR odborníci úplne zabúdajú, že oblasť riadenia a rozvoja talentu predstavuje ľudský fenomén, ktorý nemožno jednoducho kvantifikovať. Samozrejme, vedecký prístup a získavanie empirických dát je potrebné pre pochopenie podstaty výkonnostného manažmentu. Na druhej strane by sa však na riadenie výkonu nemalo nazerať čisto iba z finančného hľadiska. Pochopenie tejto problematiky si vyžaduje využívať vo väčšej miere poznatky zo psychológie a sociálnych vied, ktorých prvotným zámerom je skúmanie ľudského správania.
Dobrou správou je, že situácia sa zlepšuje a v súčasnosti sa realizuje čoraz viac vedeckých výskumov zameraných na správanie, emócie či osobnosť a ich rolu v pracovnom výkone. A aké sú výsledky týchto výskumov? Optimizmus, odolnosť, pozitívne emócie, sociálna inteligencia a silný charakter možno považovať za základné predpoklady pre dobrý výkon jednotlivca a skupín, pričom ich vplyv na výkon je väčší ako samotné zručnosti či inteligencia.
Prečo trvalo tak dlho, kým sa psychológia začala uplatňovať na pracovisku? Už roky je známy fakt, že morálka organizácie predstavuje kľúčový faktor úspechu. Napriek tomu však pojmy ako pozitívne emócie či spokojnosť na pracovisku boli vedeckou odbornosťou celé 20.storočie ignorované. Z hľadiska úspechu organizácie boli síce považované za relevantné no ani zďaleka nie za kľúčové zložky. Na prelome 21. storočia sa však situácia výrazne zmenila a problematika spokojnosti pracovníkov sa stala ústrednou témou vedeckého skúmania.
Vedecký tím okolo Gallupa vo svojich bestselleroch neraz zdôraznil dôležitosť psychologických aspektov pre pracovný výkon. Konzultantská spoločnosť McKinsey sa podobne vo svojich publikáciách odvoláva na poznatky zo psychológie a sociálnych vied v snahe zistiť, ako určité črty osobnosti ovplyvňujú predaj v maloobchodných reťazcoch.
Ktoré črty osobnosti definujú úspešného lídra? Výsledky najnovších výskumov dospeli k týmto záverom:
Nádej, teda spôsob akým človek rozmýšľa o budúcnosti a ako plánuje dosiahnuť vytýčené ciele je jedným z dôležitých indikátorov úspešného lídra. Podobne psychologické črty ako optimizmus a nadšenie pre prácu predpovedajú dobrý výkon. Sebapoznanie a autentickosť u lídra vytvára silné puto s jeho nasledovníkmi a zvyšuje ich ochotu rešpektovať svojho nadriadeného. Vytrvalosť predstavuje oveľa významnejší indikátor dlhodobého úspechu ako napríklad inteligencia meraná štandardnými IQ testami.
Tieto príklady predstavujú len vrchol ľadovca. V oblasti skúmania správania zamestnancov je toho ešte stále čo objavovať. Je preto nevyhnutné neustále sledovať najnovšie vedecké poznatky z tejto oblasti, snažiť sa ich kriticky zhodnotiť a následne implementovať na pracovisku.
Autir: Dan Bowling
Zdroj: http://blog.talentmgt.com/2011/09/01/talent-cant-be-managed/
Dobrou správou je, že situácia sa zlepšuje a v súčasnosti sa realizuje čoraz viac vedeckých výskumov zameraných na správanie, emócie či osobnosť a ich rolu v pracovnom výkone. A aké sú výsledky týchto výskumov? Optimizmus, odolnosť, pozitívne emócie, sociálna inteligencia a silný charakter možno považovať za základné predpoklady pre dobrý výkon jednotlivca a skupín, pričom ich vplyv na výkon je väčší ako samotné zručnosti či inteligencia.
Prečo trvalo tak dlho, kým sa psychológia začala uplatňovať na pracovisku? Už roky je známy fakt, že morálka organizácie predstavuje kľúčový faktor úspechu. Napriek tomu však pojmy ako pozitívne emócie či spokojnosť na pracovisku boli vedeckou odbornosťou celé 20.storočie ignorované. Z hľadiska úspechu organizácie boli síce považované za relevantné no ani zďaleka nie za kľúčové zložky. Na prelome 21. storočia sa však situácia výrazne zmenila a problematika spokojnosti pracovníkov sa stala ústrednou témou vedeckého skúmania.
Vedecký tím okolo Gallupa vo svojich bestselleroch neraz zdôraznil dôležitosť psychologických aspektov pre pracovný výkon. Konzultantská spoločnosť McKinsey sa podobne vo svojich publikáciách odvoláva na poznatky zo psychológie a sociálnych vied v snahe zistiť, ako určité črty osobnosti ovplyvňujú predaj v maloobchodných reťazcoch.
Ktoré črty osobnosti definujú úspešného lídra? Výsledky najnovších výskumov dospeli k týmto záverom:
Nádej, teda spôsob akým človek rozmýšľa o budúcnosti a ako plánuje dosiahnuť vytýčené ciele je jedným z dôležitých indikátorov úspešného lídra. Podobne psychologické črty ako optimizmus a nadšenie pre prácu predpovedajú dobrý výkon. Sebapoznanie a autentickosť u lídra vytvára silné puto s jeho nasledovníkmi a zvyšuje ich ochotu rešpektovať svojho nadriadeného. Vytrvalosť predstavuje oveľa významnejší indikátor dlhodobého úspechu ako napríklad inteligencia meraná štandardnými IQ testami.
Tieto príklady predstavujú len vrchol ľadovca. V oblasti skúmania správania zamestnancov je toho ešte stále čo objavovať. Je preto nevyhnutné neustále sledovať najnovšie vedecké poznatky z tejto oblasti, snažiť sa ich kriticky zhodnotiť a následne implementovať na pracovisku.
Autir: Dan Bowling
Zdroj: http://blog.talentmgt.com/2011/09/01/talent-cant-be-managed/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.