
1.Akú hodnotu má pracovná zainteresovanosť vašich zamestnancov?
2.Ako možno vytvoriť v organizácii také podmienky, aby ste podnietili pracovnú zainteresovanosť vašich zamestnancov?
3.Aký dopad budú mať zanietení zamestnanci na vašu organizáciu a na vytváranie trvalo udržateľnej konkurenčnej výhody?
Hodnota pracovnej zainteresovanosti
Ako možno zistiť hodnotu, ktorú organizácii prinášajú zanietení pracovníci? V prvom rade je dôležité sledovať vzťah medzi pracovnou zainteresovanosťou, správaním a emocionálnym stavom jednotlivca. Teresa Amabile, profesorka na Harvard Business School, študovala psychický stav pracovníkov pri práci a výsledky jej výskumu nie sú vôbec prekvapujúce – pracovníci podávali lepší výkon, keď boli šťastní a zanietení pre prácu, ktorú vykonávali. Vnútorný pocit uspokojenia má teda naozaj veľký dopad na kreativitu a produktivitu pracovníkov.
V praxi možno nájsť neobmedzené množstvo ďalších prípadov, kedy spokojnosť pracovníkov viedla k vyššiemu výkonu a zníženej fluktuácii. Samozrejme, medzi týmito štúdiami existuje iba korelačný vzťah. Výsledky výskumov nedokazujú, že zanietenosť pre prácu vedie k väčšej spokojnosti alebo že zanietení zamestnanci podávajú lepší výkon. Dokazujú iba, že medzi týmito faktormi existuje určitý vzťah. A tento vzťah je hodný skúmania.
Vytváranie podmienok pre pracovnú zanietenosť
Prieskumy v mnohých organizáciách dokazujú, že vo všeobecnosti pracovná zainteresovanosť zamestnancov klesá. Kritickou úlohou lídrov je preto nájsť spôsob, ako prekonať túto krízu. Riešenie tohto problému môže spočívať vo vytvorení takých podmienok, vďaka ktorým ľudia začnú vnímať svoju prácu ako zmysluplnú. Už vyššie spomínaná Harvardská štúdia naznačuje, že jeden z kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú pracovnú zainteresovanosť, je miera vnímania dôležitosti vlastnej práce. Ak pracovníci považujú svoju prácu za dôležitú, pociťujú pri jej vykonávaní radosť.
Čo však vedie k pocitu zmysluplnosti pri práci? Väčšina z nás nepociťuje pocit zmysluplnosti automaticky, ale na základe konkrétnych faktorov, akými sú napríklad autonómnosť pri práci či možnosť riešiť problémy. No možno najvýznamnejším faktorom spomedzi všetkých je, keď organizácia dáva svojim zamestnancom jasne najavo, že ich práca prispieva k napĺňaniu cieľov organizácie. Zamestnanci totiž potrebujú vidieť spojenie medzi tým, čo robia a celkovými výsledkami organizácie. Ak môžu jasne vidieť, ako ich práca prispieva k úspechom organizácie, je pravdepodobnejšie, že nadobudnú pocit výnimočnosti a zmysluplnosti.
Motivácia zamestnancov ako trvalo udržateľná výhoda
Za zmienku stojí aj vzťah medzi pracovnou zainteresovanosťou zamestnancov a vytváraním trvalo udržateľných výhod zo strany organizácie. Možno tvrdiť, že zanietenosť pracovníkov je kľúčovou pri vytváraní trvalo udržateľných výhod organizácie. Rovnako však jasne stanovený záväzok organizácie vytvárať trvalo udržateľnú výhodu môže zvýšiť zanietenosť pracovníkov. Ak zamestnanci pochopia, ako ich práca prispieva k získaniu konkurenčnej výhody ich organizácie, je pravdepodobnejšie, že budú považovať svoju prácu za zmysluplnú. A ako budú pociťovať zmysluplnosť, zvýši sa aj ich zanietenosť pre prácu.
Autor: Kathleen Miller Perkins
Zdroj: http://www.environmentalleader.com/2011/09/22/why-sustainable-companies-have-more-engaged-employees/
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.