
Prekonanie krízy a opätovný ekonomický rast so sebou prináša optimistické vyhliadky na zisky pre zamestnávateľov ako aj vyhliadky na zvyšovanie platov pre zamestnancov.
Tento dlho očakávaný rast platov možno interpretovať ako signál toho, že po dlhom čase sa organizácie znovu rozhodli prejaviť svojim zamestnancom uznanie a poďakovanie za ich príspevok a podiel na úspechu organizácie.
Tento dlho očakávaný rast platov možno interpretovať ako signál toho, že po dlhom čase sa organizácie znovu rozhodli prejaviť svojim zamestnancom uznanie a poďakovanie za ich príspevok a podiel na úspechu organizácie.
Opätovne teda dochádza po dlhom čase k zvyšovaniu platov. Otázkou však je, či sú finančné hodnoty postačujúce na obnovenie lojality a motivácie zamestnancov?
Každého štvrť roka aktualizuje spoločnosť Tower Watson svoju databázu s cieľom monitorovať zmeny v postojoch zamestnancov, nakoľko tieto zmeny sú významnými ukazovateľmi miery oddanosti a zainteresovanosti pracovníkov voči organizácii vzhľadom na meniace sa ekonomické prostredie.
V poslednom štvrťroku 2010 bol zaznamenaný značný nárast vo význame, ktorý zamestnanci prikladajú platu a peňažným odmenám. Finančné faktory väčšinou uzatvárajú desiatku najvýznamnejších faktorov určujúcich oddanosť zamestnancov, no za posledné tri mesiace v roku 2010 sa v rámci portfólia odmien dostali až na piate miesto.
Túto situáciu možno vysvetliť nasledovne. Zamestnanci, ktorí v organizácii pracujú dlhšie už zažili rôzne organizačné reštrukturalizácie, znižovanie stavov či zmrazovanie platov. Postupne však mnoho z nich môže nadobudnúť pocit, že organizácie venujú pozornosť predovšetkým maximalizácii ziskov, akcionárom či vyhoveniu zákazníckych požiadaviek a na spokojnosť zamestnancov akosi zabúdajú.
Zamestnanci prikladajú stále väčšiu dôležitosť platom, nie však pre ich finančnú hodnotu, ale ako prejav starostlivosti a záujmu zo strany zamestnávateľa. Dlho očakávané zvyšovanie platov tak signalizuje zamestnancom, že nadriadení sa starajú o ich finančné istoty a sú ochotní podeliť sa s nimi o ekonomické zisky. Miera, do akej zamestnanci uveria tomuto odkazu sa následne odrazí v ich ochote podporovať ciele organizácie a tvrdo pracovať pri ich napĺňaní.
Popri otázke platov je tu však mnoho ďalších aspektov pracovného prostredia, ktoré by nemali ostať opomenuté a ktoré stále nedosiahli úroveň spred recesie.
Je to napríklad rovnováha medzi rodinným a pracovným životom či stres na pracovisku ako dva kľúčové determinanty pracovnej spokojnosti, ktoré v priebehu roka 2010 výrazne poklesli.
Vo všeobecnosti majú zamestnanci pocit, že ich pracovné povinnosti nie sú v rovnováhe s rodinným životom. Zároveň sa stávajú skeptickými, či organizácie, v ktorých pracujú, budú schopné napĺňať úlohy v stanovených termínoch bez toho, aby sa znížila kvalita výrobkov a služieb.
Ďalší aspekt, ktorý zamestnanci vnímajú ako dôležitý je, či sú organizačné štruktúry efektívne a prispievajú k vyššej produkcii.
Lídri by mali všetky tieto aspekty brať do úvahy a zároveň mať na pamäti, že zvyšovanie platov samo o sebe nezaručí spokojnosť a zainteresovanosť zamestnancov. Pre jej dosiahnutie je totiž potrebné zamerať sa aj na také aspekty, akými sú napríklad prílišné pracovné preťaženie či neefektívne organizačné štruktúry, ktoré ohrozujú kvalitu poskytovaných služieb a produktov. Bez odstránenia týchto prekážok nemôžu organizácie očakávať obnovenie ekonomického rastu spred recesie.
Autor: Thomas O. Davenport
Zdroj: http://www.talentmgt.com/includes/printcontent.php?aid=1517
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.