14 apríla 2011

Pohľad na organizáciu - zoberte si príklad zo školskej triedy

Je pravdou, že najlepším učiteľom býva životná skúsenosť. Aj Centrum pre kreatívne vedenie ľudí (CCL) podporuje známu pravdu, že ľudia sa najviac naučia pri práci. Výsledky rôznych výskumov naznačujú, že až 70% osobnostného rozvoja pracovníkov sa udeje počas ich prvého zamestnania.

Cennou lekciou môže byť situácia, ktorá núti človeka opustiť svoju zónu istoty a čeliť faktu, že úspech alebo zlyhanie závisia od jeho schopnosti naučiť sa niečo nové. Aj úspešní manažéri sa zhodujú v tom, že práve tie pracovné pozície, ktoré sa spočiatku javili najmenej atraktívne a ktoré chceli odmietnuť, sa nakoniec stali pre ich profesionálny rozvoj najcennejšie.

Aby pracovná pozícia podporovala rozvoj vašich zamestnancov, nestačí len priamočiaro stanoviť ako podmienku povýšenia jej splnenie. Musí predstavovať výzvu, ktorej zvládnutie si vyžaduje viac prostriedkov ako má pracovník momentálne k dispozícii a ktorá ho núti vynaložiť značné množstvo úsilia, aby stanovený cieľ splnil. Rozvoj pracovníkov by preto mal byť založený na pracovných úlohách s vysokými požiadavkami, ktoré podnecujú pracovníka k rozvoju nových schopností.

Naprieč rôznymi oblasťami priemyslu exitujú pracovné pozície, ktoré majú vo všeobecnosti tendenciu podnecovať rozvoj pracovníkov. Je pre nich charakteristická vysoká miera zodpovednosti a rizika, ktoré spolu poskytujú skvelé príležitosti pre učenie a rozvoj. Nasledujúce pracovné pozície boli odborníkmi označené ako pozície, ktoré najviac rozvíjajú schopnosti pracovníkov:

Manažér zmien
Manažér zmien musí vynaložiť veľkú snahu na to, aby zmenil alebo implementoval do organizácie taký významný prvok akým je napríklad reštrukturalizácia či kultúrna integrácia pri akvizícii firiem. Manažovanie takejto komplexnej zmeny rozvíja schopnosť motivovať zamestnancov ako aj vyrovnávať sa s neistotou a nejednoznačnosťou, ktoré zmena prináša.

Tímová práca na projekte
Hoci v súčasnosti môžeme považovať tímovú prácu či rôzne projekty za bežnú súčasť organizácie, stále predstavuje pre pracovníkov obrovskú príležitosť rozvíjať svoje schopnosti. Táto pracovná pozícia je totiž špecificky prepojená k členstvu v skupine. Táto skupina má stanovený spoločný cieľ, ktorého dokončenie môže byť, vzhľadom na stanovené termíny, veľmi náročné. Tímová práca napomáha k rozvoju takých schopností ako napríklad schopnosť riešiť problémy či stanovovať priority podľa dôležitosti.

Skúsenosti, ktoré ponúkajú tieto pracovné pozície umožňujú rozvoj takých zručností a kompetencií u pracovníkov, ktoré sú potrebné pre úspešné zvládnutie manažérskej či inej kľúčovej pozície v organizácii. Organizácie by si preto mali stanoviť, ktoré pracovné miesta ponúkajú najväčšie možnosti pre rozvoj ich pracovníkov. Ako kritérium možno použiť požiadavky danej pozície, zručnosti, ktoré rozvíja či výzvy, ktoré pracovníkovi poskytuje. Následne by sa tieto pracovné pozície mali stať centrom pozornosti pri plánovaní rozvoja pracovníkov a potenciálnych lídrov.

Autor: Vicki Swisher
Zdroj: http://www.performancexpress.org/2011/01/using-the-company-as-the-classroom/

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.