
Írsky básnik William Butler Yeats raz povedal: „Myslite ako múdry človek, no rozprávajte jazykom obyčajných ľudí." Tento citát v sebe zahŕňa dôležitý fakt, na ktorý často zabúdame ako v pracovnom tak aj v súkromnom živote a to, ako komunikovať s inými ľuďmi. Dennodenne nadväzujeme rozhovory či už s neznámymi ľuďmi alebo priateľmi a kolegami, no často pritom ignorujeme fakt, že existuje množstvo techník, ktoré môžu obohatiť našu komunikáciu, urobiť ju efektívnejšiu a zrozumiteľnejšiu. Ponúkame vám preto pár rád, ktoré vám môžu pomôcť komunikovať lepšie.
Počúvajte!
Rada, že počúvaním možno zlepšiť komunikáciu môže znieť ako klišé, nakoľko je to niečo, čo robíme prirodzene. Keď sa však na počúvanie prestanete sústreďovať, stane sa, že počas rozhovoru začnete robiť presný opak. Koľko krát ste sa zaoberali tým, čo máte v úmysle povedať, keď váš partner dohovorí, že ste ho vlastne prestali počúvať? Koľko krát ste ignorovali názory druhých len preto, že ste s nimi nesúhlasili? Keď sa budete naozaj sústreďovať na to, o čom sa práve rozpráva namiesto toho, čo máte v úmysle povedať vy, môžete získať z rozhovoru oveľa viac informácií.
Komunikácia nie je len to, čo hovoríte
Podstatnú časť komunikácie predstavuje to, aký dojem robíte na druhých. Ak chcete niekoho uistiť, že venujete pozornosť tomu, čo hovorí, vaše neverbálne signály ako napríklad vzpriamený postoj, očný kontakt, prikyvovanie alebo iné gestá vám môžu pomôcť dosiahnuť váš zámer. Veľa z týchto signálov robíme prirodzene a nezámerne, no stáva sa však, že pod vplyvom nervozity alebo únavy začnete vášmu partnerovi vysielať signály nezáujmu alebo nesúhlasu.
Konštruktívna kritika
Pre veľa ľudí je prirodzené reagovať na kritiku defenzívne. Takýmto negatívnym postojom však strácajú príležitosť ďalej sa rozvíjať a zdokonaľovať. To isté platí aj opačne, keď ste v pozícii toho, kto musí kritizovať druhých. Preto vždy pamätajte na to, aký je to pocit byť kritizovaný a snažte sa kritiku formulovať konštruktívnym spôsobom. Skúste použiť výroky typu: „Páči sa mi, čo robíš, ale...“, prostredníctvom ktorých dosiahnete, že sa vaši zamestnanci nebudú cítiť dotknutí ale naopak - budú ochotní otvorene komunikovať o spôsoboch a možnostiach ako zlepšiť svoj výkon.
Pamätajte na to, s kým sa rozprávate
Schopnosť vcítiť sa do pocitov druhých môže výrazne zlepšiť vašu komunikáciu. Ak váš zamestnanec robí niečo, čo negatívne ovplyvňuje ostatných ľudí pracujúcich na rovnakom projekte, namiesto vyhrážok či trestov skúste radšej nájsť dôvod jeho správania. Ak sa vám to podarí, môžete vyriešiť problém priateľským rozhovorom, v ktorom zamestnancovi dáte najavo vaše pochopenie a spoločne môžete problém vyriešiť.
Autor: Tim Giehll
Zdroj: http://www.hr.com/en/app/blog/2011/02/listen-to-your-employees- please_gkjtnsoa.html
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.