03 augusta 2010

Štyri pravidlá efektívneho hodnotenia výkonnosti zamestnancov

Stále je pre väčšinu ľudí prekvapujúce počuť o spoločnosti, ktorá robí kvartálne hodnotenia výkonnosti svojich zamestnancov. V drvivej väčšine firiem, ktoré hodnotenia výkonnosti zamestnancov robia, sa tak deje len raz ročne. Na to, aby mali takéto hodnotenia zmysel, sa však musia robiť kontinuálne po celý rok. Tu sú štyri pravidlá, ktoré skutočne pomôžu zlepšiť výkonnosť zamestnancov. Sú jednoduché, ale veľmi efektívne:

1. Naplánovať pravidelné stretnutia. Znie to jednoducho, ale naozaj ich robíte? Ideálne je určiť si časový harmonogram 30 a viac minútových blokov stretnutí s každým zamestnancom každé dva týždne, alebo aspoň raz mesačne. Uistite sa, že zamestnanec dostane pozvánku na toto stretnutie (napríklad prostredníctvom kalendára).

2. Vytvoriť zložky. Vytvorte si osobitnú zložku pre každého zamestnanca s agendou o Vašom prvom stretnutí medzi štyrmi očami, na ktorej sa so zamestnancom dohodnete. Na začiatku každej agendy by mali byť spísané ciele zamestnanca. Počas ďalších stretnutí si píšte do agendy poznámky. Po stretnutí si súbor uložte do zložky.

3. Zhodnotiť merateľné ciele a zlepšiť výkonnosť. Po stanovení cieľov zamestnanca by malo každé stretnutie mapovať posun vpred smerom k ich napĺňaniu. Pokiaľ zamestnanec zaostal v priebežnom plnení plánu, dobrým riešením je požiadať ho, aby počas nasledujúcich dní zaslal zoznam dvoch alebo troch vecí, ktoré plánuje zmeniť a ktoré mu pomôžu zabezpečiť želané splnenie stanoveného cieľa. Je dobré si tieto veci poznačiť v zložke zamestnanca, aby bola agenda kompletná.

4. Udržiavať zavedený systém. Na ďalšom stretnutí si otvorte zložku zamestnanca a spýtajte sa ho, čo urobil pre zlepšenie svojej výkonnosti a akú zmenu tým dosiahol. Pozorne počúvajte a v prípade potreby zamestnancovi poraďte, alebo ho usmernite.

Od momentu, kedy sa manažér začne so svojimi zamestnancami stretávať medzi štyrmi očami, vytvorí plán na zlepšenie výkonnosti a bude ho dodržiavať, väčšina zamestnancov to bude očakávať a pripraví sa na to. Jednou z najlepšich vecí na takomto systéme však je, že sa vyhnete rečiam a výhovorkám zamestnancov o ich výkone na konci roka a namiesto neho budete mať vo firme reálny plán zvyšovania výkonnosti, ktorý sa môže výrazne podpísať pod ďalšie smerovanie firmy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.