30 apríla 2013

Meranie nie je dostatočné na uskutočnenie zmeny výkonu


Jednou z najčastejších chýb, ktorých sa organizácie dopúšťajú, je prikladanie príliš veľkému dôrazu na meranie pracovného výkonu. Nie, že by hodnotenie zamestnancov bolo zbytočné, no prínos pre organizáciu bude mať až vtedy, keď budú jeho výsledky použité správnym spôsobom. Meranie je nutné na vytvorenie efektívnej zmeny, nie je však dostačujúce, nakoľko meranie samo o sebe nezvyšuje výkon. Môže však poskytnúť komplexný prehľad o tom, ktoré oblasti je potrebné zlepšovať.

Prvým krokom pri meraní pracovného výkonu by malo predstavovať ujasnenie si zámeru hodnotenia pracovníkov. Majte však na pamäti, že pokiaľ je váš zámer iný ako zvyšovať motiváciu a posilňovať pozitívne myslenie u vašich zamestnancov, výsledky merania nebudú využiteľné pre reálne zlepšenie výkonu vašich zamestnancov.

Výsledky viacerých psychologických prieskumov naznačujú, že znalosť výsledkov predstavuje pozitívnu motiváciu a pomáha zúčastneným osobám zlepšovať svoj výkon. Správne vytvorené meracie systémy totiž umožňujú rozlišovať už malé zmeny vo výkone a aj tieto predstavujú  príležitosť pre pozitívnu motiváciu, ktorá môže následne naštartovať výkon a viesť k ďalšiemu zlepšovaniu.

Nanešťastie však bývajú merania využívané v rámci pracovného procesu na kritiku alebo ako istý druh trestu, čo je dôvodom, prečo sa zamestnanci snažia meraniam vyhnúť tvrdiac, že ich práca je nemerateľná. To však nie je pravda, nakoľko každá práca sa dá ohodnotiť, či už ide o formálne spôsoby alebo o názor, ktorý si manažér o svojom podriadenom vytvorí. 

Ďalším aspektom, ktorý znižuje efektívnosť merania je skutočnosť, že zamestnanec sa zväčša  dozvedá o svojich výsledkoch nepravidelne, nepriamo alebo náhodne. Okrem toho málokedy mu je vysvetlené, aké správanie viedlo k danému hodnoteniu a už vôbec nevie, aké správanie by viedlo k jeho zlepšeniu, čím sa však stráca zmysel celého merania výkonu.


Záverom možno dodať, že ak sa budete snažiť pomôcť zamestnancovi zvýšiť jeho pracovnú motiváciu, hodnotenie bude nielen úspešné, ale zamestnanec vám s ním aj sám rád pomôže. Ak však začnete hodnotiť výkon len z pohľadu finančných ukazovateľov organizácie bez zohľadnenia záujmov samotných pracovníkov, ich reakciou môže byť správanie, ktoré bude frustrujúce pre vás a nepoužiteľné pre celú organizáciu. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.