30 októbra 2012

Ako zefektívniť prieskum názorov odchádzajúcich zamestnancov

Ako vyplýva z názorov mnohých odborníkov, efektívnosť informácií získaných z rozhovorov s odchádzajúcimi zamestnancami spočíva nielen v kumulovaní relevantných dát, ale aj v ich následnom spracovaní, analýze a využití v rámci celej organizácie.

Zamestnanci často udávajú ako hlavný dôvod podania výpovede nízky plat či nedostatok príležitostí na kariérny postup. Odpovede takéhoto typu však ani náhodou neobjasňujú, čo ich skutočne viedlo k rozhodnutiu opustiť pracovisko.

Keď sa nad problematikou odchodu zamestnancov lepšie zamyslíme, zistíme, že informácie o dôvodoch, ktoré pracovníkov viedli k podaniu výpovede môžu byť veľmi užitočné, nakoľko pomáhajú pri identifikovaní príčin stojacich za úpadkom pracovnej morálky či poklesom produktivity zamestnancov, ako aj pri následnej snahe tieto negatívne javy odstrániť.

Kľúčom k získaniu užitočných informácií od odchádzajúcich zamestnancov je kladenie priamych a otvorených otázok, ktoré vyvolajú pozitívnu reakciu u zamestnanca a prispejú tak k celkovému rozvinutiu konverzácie.

Otázky kladené odchádzajúcim zamestnancom sa vo viacerých bodoch zhodujú s otázkami figurujúcimi v bežných zamestnaneckých prieskumoch, preto následné porovnanie odpovedí umožní identifikovať prípadné rozdiely v názoroch a pohľadoch na organizáciu medzi odchádzajúcimi a ostatnými zamestnancami. V prípade zhodných odpovedí oboch skupín dokáže vrcholový manažment určiť približný vývojový trend problému a na jeho základe zaviesť príslušné opatrenia, ktoré môžu v budúcnosti vo veľkej miere zabrániť nežiaducej fluktuácii zamestnancov v organizácii.

V praxi môže analýza názorov odchádzajúcich zamestnancov potvrdiť predpokladané príčiny náhleho nárastu podávania výpovedí, prípadne priniesť úplne nové zistenia. V každom prípade sú dané prieskumy zdrojom relevantných údajov a prispievajú k objektívnemu zhodnoteniu situácie.

Štatistická analýza je jednoznačne hlavnou zložkou pri identifikácii príčin fluktuácie  pracovníkov. V mnohých prípadoch sa pri snahe komplexne určiť príčiny odchodu zamestnancov manažéri opierajú o hoci zjavné, zato však faktami nepodložené zistenia a pozorovania, ktoré hoci nemusia byť správne, bývajú následne zohľadnené pri prijímaní príslušných opatrení.

Na druhej strane, zvýšenie nežiaducej fluktuácie zamestnancov podniku nemusí vždy vyplývať iba zo zjavných príčin. V istých prípadoch môže štatistické vyhodnotenie odpovedí odchádzajúcich zamestnancov priniesť úplne nové výsledky a napomôcť tak k odhaleniu skutočných príčin vzniknutého problému.

Zefektívnenie prieskumov teda spočíva v získaní relevantných informácií od odchádzajúcich zamestnancov prostredníctvom kladenia priamych a otvorených otázok a v následnej štatistickej analýze získaných dát. Len s využitím vedeckých metód dostanú manažéri skutočný pohľad na situáciu v organizácii, čo im následne umožní prijať adresné opatrenia na odstránenie negatívnych javov na pracovisku, medzi ktoré jednoznačne patrí aj fluktuácia zamestnancov. 

Autor: Mark McGrav 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.