30 augusta 2012

Otvorte sa vašim zamestnancom!


Manažéri, ktorí prejavia ochotu podeliť sa so zamestnancami o svoj súkromný život zvyšujú ich pracovnú zanietenosť a spokojnosť.

Hudobní majstri Richard Rodgers a Oscar Hammerstein sú autormi slávneho výroku, a to že spoznanie človeka predstavuje prvý krok k tomu, aby sta si ho obľúbili. A keď už si vytvoríte k niekomu citový vzťah, ste ochotný urobiť pre neho čokoľvek.

Tento citát nie je len úryvkom zo známej pesničky, ale zároveň aj zaručený spôsob, ako môžu manažéri posilniť zanietenosť a záväzok zamestnancov.

Skutočné vedenie ľudí nie je založené na tituloch či pozíciách. Ľudia si totiž svojich lídrov, ktorých budú ochotní dobrovoľne nasledovať, vyberajú predovšetkým podľa sympatií, ktoré voči nim pociťujú. Preto by manažéri a lídri, ak chcú samozrejme na svojom poste uspieť, mali byť schopní odhaliť samých seba a dať zamestnancom možnosť, aby ich bližšie spoznali.

Aj rôzne výskumy naznačujú, že zamestnanci, ktorí poznajú dobre svojich nadriadených sú vo všeobecnosti vo svojej práci viac zanietení a spokojní.

Čo povedať podriadeným a čomu sa vyhnúť
Samozrejme, ako líder nemôžete vašim podriadeným povedať o sebe všetko. Podrobné detaily o rodine, koníčkoch či životnom štýle vám síce pomôžu zblížiť sa so zamestnancami, avšak je potrebné narábať s nimi opatrne.

Namiesto zdieľania osobných detailov s kolegami len preto, aby Vás mali radi sa radšej  skúste zamerať na hodnoty a princípy, ktorými sa v dennodennom živote riadite a ktoré sú prepojené ako na Vaše profesionálne tak aj na organizačné ciele. Základom je byť autentický a nič nepredstierať.

Spoznávať sa s pracovníkmi taktiež znamená hovoriť o svojich silných a slabých stránkach. Je dobré vedieť, že existujú oblasti, na ktoré nadriadený sám nestačí a preto potrebuje pomoc od ostatných. Práve manažérovo poukázanie na vlastné slabiny dáva zamestnancom pocit významnosti a dôležitosti.

Pozor však na to, aby ste pri zbližovaní sa so zamestnancami neprekročili hranicu, ktorá môže byť niekedy veľmi tenká. Rovnováha medzi súkromným a pracovným životom možno zabezpečiť tak, že si hneď na začiatku ujasníte, s čím sa zamestnancom zdôveríte a čo je lepšie nechať si pre seba.

Základné princípy ako si vytvoriť osobný vzťah s podriadenými

Je veľa spôsobov, ako možno začať nadväzovať vzťahy medzi manažérom a radovými zamestnancami.  Veľmi nápomocnými sú v týchto úvodných fázach kouči a talent manažéri, ktorí môžu prostredníctvom dostupných formálnych programov iniciovať vzťah vzájomného spoznávania sa. Akúkoľvek metódu však použijete, kľúčovou ostáva lídrova schopnosť budovať a udržiavať interpersonálne vzťahy.
  
Čím viac sa vám podarí byť autentickým a priniesť na povrch niečo zo svojho vnútra, tým efektívnejším manažérom sa stanete. Ľudia vás totiž začnú vnímať ako ľudskú bytosť, čo sa následne odrazí v ich ochote nasledovať a podporovať Vás ako ich lídra.

Autor: Mike Prokopeak

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.