Ako možno zabezpečiť úspešnosť rozvojových programov alebo
projektov vo vašej organizácii? Odpoveď je jednoduchá – naučte sa vyhrávať. Tu
je návod, ako začať.
Všimli ste si už vo vašom okolí, že niektorí ľudia a tímy sú jednoducho predurčení
k výhre? Myslíte si, že ich úspech je len čistá náhoda? Že sa na nich
jednoducho usmialo šťastie? Mýlite sa! Cesta k úspechu je úplne jednoduchá
- stačí sa len naučiť, ako vyhrávať.
Recept na úspešné podnikanie spočíva v dodržiavaní troch základných
princípov – spoznať vlastný produkt,
identifikovať požiadavky zákazníka a zistiť, čo robí konkurencia. V praxi to naozaj funguje.
Stačí sa pozrieť na úspešné organizácie. Každá z nich si robí biznis po svojom,
no zároveň ich spája toto jednoduché podnikateľské tajomstvo.
Vedenie ľudí a zanietenosť pracovníkov - dve oblasti manažmentu, ktoré môžu
značne napomôcť k úspechu tímov ako aj celej organizácie. Kým sa však pustíte
do ich zlepšovania, mali by ste zrealizovať nasledovné kroky, ktoré Vám už
dopredu zabezpečia výhru.
Krok prvý: Kde sme teraz?
Predtým, ako vôbec začnete uvažovať o výhre, musíte zhodnotiť vašu
situáciu, a to prostredníctvom dvoch typov otázok:
1. Prvý okruh sa týka toho, čo sa deje mimo organizácie a ktoré faktory
majú dopad na jej fungovanie. Možno sem zaradiť ekonomické, politické,
technologické či iné sily pôsobiace v makroprostredí.
2. Druhý typ otázok sa týka situácie vo vnútri organizácie. Sú vaša vízia,
kultúra a značka navzájom integrované a konzistentné? Aká je úroveň vašich líderských
schopností? Ako silní ste po finančnej stránke? Odpovede na tieto otázky vám naznačia,
kde sa ako organizácia v rámci trhu nachádzate a v ktorých oblastiach
by ste sa mali zlepšiť, aby sa Vám podarilo poraziť konkurentov.
Krok druhý: Kam sa chceme dostať?
Podstata tejto etapy spočíva v stanovení konečného cieľa.
Problém však môže nastať, keď si zameníte cieľ s predstavami a nádejami. Zoberme
si napríklad zámer organizácie dosiahnuť najväčší podiel na trhu. Je to skvelá
myšlienka, avšak ako ju zrealizovať? Akvizícou s inou organizáciou sa vám
to podarí. Je to ale to najlepšie riešenie? Prinesie vám takýto krok úspech?
Prispeje k zvýšeniu trhovej ceny vašich akcií? Ak chcete naozaj poraziť
konkurenciu, musíte sa zamerať ako na výkonnosť tak aj na efektívnosť.
V praxi to znamená robiť správne veci správnym spôsobom.
Krok tretí: Čo
potrebujeme na to, aby dosiahli stanovené ciele?
Pri tomto kroku, ktorého podstata spočíva v transformácií
všetkých systémov v rámci organizácie, zohráva
kľúčovú úlohu práve HR, ktoré sa pomaly ale isto stáva strategickým partnerom v rámci
celého biznisu.
Základným predpokladom pre zmenu pohľadu na HR je prechod
z roly transakčnej na rolu transformačnú. To je cesta, ktorou by mala
smerovať každá organizačná analýza ako i rozvoj zamestnancov.
Podstatou transakcie je vykonávať každý deň tie isté rutinné
činnosti. Takýto prístup síce umožní dennodenné fungovanie organizácie, avšak obsadenie
víťaznej pozície na trhu ani zďaleka nezaručuje.
Pre zabezpečenie úspechu a porazenie konkurencie je
preto potrebné zo strany HR klásť dôraz na transformáciu ako na proces hlbokej
a radikálnej zmeny, ktorá posúva organizáciu úplne novým smerom
k lepšiemu výkonu a výsledkom.
Ak chce HR plnohodnotne zastať rolu transformačného
partnera, musí prijať tento trojstupňový proces, ktorý možno zosumarizovať
v podobe troch jednoduchých otázok: Kde sme teraz? Kam sa chceme dostať? Čo
potrebujeme, aby sme sa tam dostali?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.