20 augusta 2012

Aké je tajomstvo úspešných alebo ako poraziť konkurentov


Ako možno zabezpečiť úspešnosť rozvojových programov alebo projektov vo vašej organizácii? Odpoveď je jednoduchá – naučte sa vyhrávať. Tu je návod, ako začať.

Všimli ste si už vo vašom okolí, že niektorí ľudia a tímy sú jednoducho predurčení k výhre? Myslíte si, že ich úspech je len čistá náhoda? Že sa na nich jednoducho usmialo šťastie? Mýlite sa! Cesta k úspechu je úplne jednoduchá - stačí sa len naučiť, ako vyhrávať.

Recept na úspešné podnikanie spočíva v dodržiavaní troch základných princípov – spoznať vlastný produkt, identifikovať požiadavky zákazníka a zistiť, čo robí  konkurencia. V praxi to naozaj funguje. Stačí sa pozrieť na úspešné organizácie. Každá z nich si robí biznis po svojom, no zároveň ich spája toto jednoduché podnikateľské tajomstvo.

Vedenie ľudí a zanietenosť pracovníkov - dve oblasti manažmentu, ktoré môžu značne napomôcť k úspechu tímov ako aj celej organizácie. Kým sa však pustíte do ich zlepšovania, mali by ste zrealizovať nasledovné kroky, ktoré Vám už dopredu zabezpečia výhru.

Krok prvý: Kde sme teraz?
Predtým, ako vôbec začnete uvažovať o výhre, musíte zhodnotiť vašu situáciu, a to prostredníctvom dvoch typov otázok:
1. Prvý okruh sa týka toho, čo sa deje mimo organizácie a ktoré faktory majú dopad na jej fungovanie. Možno sem zaradiť ekonomické, politické, technologické či iné sily pôsobiace v makroprostredí.

2. Druhý typ otázok sa týka situácie vo vnútri organizácie. Sú vaša vízia, kultúra a značka navzájom integrované a konzistentné? Aká je úroveň vašich líderských schopností? Ako silní ste po finančnej stránke? Odpovede na tieto otázky vám naznačia, kde sa ako organizácia v rámci trhu nachádzate a v ktorých oblastiach by ste sa mali zlepšiť, aby sa Vám podarilo  poraziť konkurentov.

Krok druhý: Kam sa chceme dostať?
Podstata tejto etapy spočíva v stanovení konečného cieľa. Problém však môže nastať, keď si zameníte cieľ s predstavami a nádejami. Zoberme si napríklad zámer organizácie dosiahnuť najväčší podiel na trhu. Je to skvelá myšlienka, avšak ako ju zrealizovať? Akvizícou s inou organizáciou sa vám to podarí. Je to ale to najlepšie riešenie? Prinesie vám takýto krok úspech? Prispeje k zvýšeniu trhovej ceny vašich akcií? Ak chcete naozaj poraziť konkurenciu, musíte sa zamerať ako na výkonnosť tak aj na efektívnosť. V praxi to znamená robiť správne veci správnym spôsobom.


Krok tretí: Čo potrebujeme na to, aby dosiahli stanovené ciele? 
Pri tomto kroku, ktorého podstata spočíva v transformácií všetkých systémov v rámci organizácie, zohráva kľúčovú úlohu práve HR, ktoré sa pomaly ale isto stáva strategickým partnerom v rámci celého biznisu.

Základným predpokladom pre zmenu pohľadu na HR je prechod z roly transakčnej na rolu transformačnú. To je cesta, ktorou by mala smerovať každá organizačná analýza ako i rozvoj zamestnancov.

Podstatou transakcie je vykonávať každý deň tie isté rutinné činnosti. Takýto prístup síce umožní dennodenné fungovanie organizácie, avšak obsadenie víťaznej pozície na trhu ani zďaleka nezaručuje.

Pre zabezpečenie úspechu a porazenie konkurencie je preto potrebné zo strany HR klásť dôraz na transformáciu ako na proces hlbokej a radikálnej zmeny, ktorá posúva organizáciu úplne novým smerom k lepšiemu výkonu a výsledkom.
  
Ak chce HR plnohodnotne zastať rolu transformačného partnera, musí prijať tento trojstupňový proces, ktorý možno zosumarizovať v podobe troch jednoduchých otázok: Kde sme teraz? Kam sa chceme dostať? Čo potrebujeme, aby sme sa tam dostali?
  




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.