12 decembra 2010

Sociálne softéry a ich výhody


Hoci sa manažéri snažia využívať pri svojej práci nové technológie, stále ostávajú skeptickí voči sociálnym softvérom. Obávajú sa zníženej produktivity, nakoľko digitálne technológie poskytujú nekonečné množstvo spôsobov na rozptýlenie a šírenie osobných pocitov. Takéto situácie však môžu nastať, bez ohľadu na to, či sú v organizácii využívané sociálne softvéry alebo nie.
Ignorovať sociálny softvér v súčasnej dobe však môže znamenať obrovskú chybu. Až na určité špecifické prevádzkové problémy, sociálny softvér môže organizáciám zaistiť schopnosť efektívne odpovedať na stále sa meniace požiadavky ako aj vytvoriť platformu pre kontakty a vedomosti, ktoré prúdia v rámci organizácie. Výhody, ktoré sociálny softvér prináša, sa následne odrazia v lepšom napĺňaní potrieb zákazníkov, v lepších poznatkoch a v trvalo zvýšenom výkone. Ak je extrémne zlepšenie nevyhnutné pre prežitie organizácie, skeptici, ktorí ignorujú potenciál tohto nástroja pravdepodobne v dnešnom svete neuspejú.

Čo je sociálny softvér a prečo by sme sa oň mali zaujímať?
V našom ponímaní, pojem sociálny softvér zahŕňa softvérové nástroje a platformy, ktoré umožňujú dynamickú, neformálnu a zdieľanú komunikáciu v rámci určitej skupiny ľudí. V súkromí sa so sociálnymi softvérmi stretávame pravidelne, no pre väčšinu z nás predstavuje využívanie softvérov vo svete podnikania novinku. A hoci sociálny softvér môže zlepšovať vzťahy, budovať dôveru a komunitu, produkovať rôznorodé nápady či myšlienky, tieto argumenty nie sú dostatočne presvedčujúce na to, aby ich skeptickí manažéri začali využívať ako nástroj komunikácie aj v organizáciách. Je to škoda, nakoľko sociálny softvér je úzko prepojený so zvyšovaním výkonnosti v organizácii.
Vo všeobecnosti môže sociálny software ovplyvňovať výkon v rámci troch úrovní: Prístup (Access), Pritiahnutie pozornosti (Attract) a Dosiahnutie výsledkov (Achievement).

1. Prístup (Access) - táto úroveň zahŕňa schopnosť nájsť a spojiť sa s ľuďmi, ktorí majú informácie potrebné pre vyriešenie problému a tieto informácie od nich získať. Ide o tzv. skryté vedomosti (tacit knowledge), ktorých dôležitosť prevyšuje dôležitosť jasne formulovaných vedomostí (explicit knowledge). Tieto skryté vedomosti je však obtiažne presne definovať, nakoľko patria ľuďom rozptýleným po rôznych oddeleniach alebo geograficky vzdialeným. Je to práve sociálny software, ktorý má dosah na veľké množstvo relevantných ľudí a zároveň umožňuje dostať ich do spoločnej virtuálnej diskusie. Skryté vedomosti sú tak zdieľané a môžu napomôcť pri hľadaní riešení na určitý problém.

2. Pritiahnutie pozornosti (Attract) - podstata tejto úrovne spočíva v získavaní relevantných ľudí a zdrojov, ktoré potrebujeme. Čo je však ešte dôležitejšie v dnešnom neistom a nejasnom svete, umožňuje nám získavať ľudí a zdroje, o ktorých ešte nevieme, že ich v budúcnosti budeme potrebovať.
Ako sa používanie sociálnych softvérov stáva medzi ľuďmi obľúbenejšie, zvyšuje sa aj šanca, že používatelia získajú viac kontaktov. Taktiež poskytujú ostatným používateľom, ako vedľajší produkt ich interakcií, detailný profil svojich vedomostí a odbornej kvalifikácie. Tie sú následne dostupné iným ľuďom, ktorí dané vedomosti a kvalifikáciu potrebujú, hoci ich predtým nehľadali.

3. Dosiahnutie výsledkov (Achievement) - táto úroveň je zameraná na naplnenie ľudského potenciálu s cieľom sústavne zlepšovať výkon. Sú to práve sociálne softvéry, ktoré poskytujú platformu pre neustále zvyšovanie výkonu. Organizácie nebudú schopné dosiahnuť zlepšenie a extrémny výkon svojich pracovníkov len ich efektívnym prepojením so zdrojmi. Skutočná hodnota nastane, keď tieto interakcie prerastú do skutočných vzťahov, ktoré umožnia trvalú spoluprácu. Naplniť potenciál jednotlivcov ako aj organizácie je možné len prostredníctvom tvorby tzv. skrytých vedomostí a ich zdieľania prostredníctvom vzájomných dlhotrvajúcich vzťahov založených na spolupráci. Inováciu možno zabezpečiť len prostredníctvom interakcií jednotlivcov a tímov. A sú to práve sociálne softvéry, ktoré túto interakciu umožňujú bez ohľadu na geografickú vzdialenosť.

Ako implementovať sociálne softvéry vo vašej organizácii?
Jediná možnosť ako zabezpečiť efektívne využívanie sociálnych softvérov je sústrediť sa na ich implementáciu na všetkých troch úrovniach. Zároveň je potrebné sledovať ich dopad na pracovný výkon, pričom nie je postačujúce sústrediť sa len na finančnú stránku, ale hodnotiť situáciu komplexne.

Autor: John Hagel - John Seely Brown
Zdroj: http://www.bloomberg.com/news/2010-10-01/the-enterprise-value-of-social-software.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.