18 júla 2012

Päť spôsobov, ako efektívnejšie viesť virtuálne porady


Telekonferencia býva niekedy obrovskou stratou času. Ak je však riadená správne, môže predstavovať naozaj efektívny komunikačný prostriedok. V niektorých prípadoch je dokonca vhodnejšia ako osobná komunikácia tvárou v tvár.

Hlavnou výhodou telekonferencie je, že predstavuje rýchly, jednoduchý a relatívne lacný spôsob, ako zorganizovať poradu s členmi tímu, ktorí sú od seba fyzicky vzdialení. Telekonferencia však prináša aj ďalší benefit, a to možnosť celé stretnutie zaznamenať. Mnoho aplikácií ako napríklad WebEx majú funkciu nahrávania, ktorá zachytí nielen konverzáciu, ale taktiež aj dokumenty a iné materiály, ktoré sa na porade prezentujú. Takže ak sa niekto nemôže zúčastniť dôležitého stretnutia, nahrávka z porady mu umožní dobehnúť zameškané.

Navyše niektoré pokročilé aplikácie umožňujú prehrať iba konkrétne časti porady a zvyšné preskočiť, a preto už ľudia nemusia mrhať svojím časom a zúčastňovať sa celého stretnutia, ale pripojiť sa iba vtedy, keď je ich prítomnosť naozaj potrebná. A samozrejme, toto všetko je možné bez ohľadu na geografickú lokáciu zúčastnených. Oproti klasickému spôsobu tak prináša telekonferencia obrovskú výhodu v tom, že sa môžete v okamihu pripojiť a nemusíte utekať celou budovou do zasadačky, kde niekto čaká na stretnutie s vami.

Ďalší benefit telekonferencie možno využiť v situácii, keď sa účastníci porady potrebujú rýchlo rozdeliť do menších skupín a diskutovať o určitej téme. Aj v tomto prípade umožňujú informačné technológie okamžité spojenie tých správnych účastníkov. Už viac nemusíte míňať zbytočne čas tým, ako sa ľudia budú premiestňovať z jedného miesta na druhé, aby vytvorili tie správne tímy.

Telekonferencia však prináša aj určité nevýhody. Jednou z nich je napríklad veľká náročnosť na vedenie virtuálnych porád. Najväčšiu výzvu pritom predstavuje schopnosť udržať pozornosť a záujem všetkých zúčastnených. Spoločnosť Cisco, ktorá predáva zariadenia určené na virtuálnu komunikáciu podrobne skúmala túto problematiku a spolu s Keithom Ferrazzim a jeho tímom dospeli k nasledovným záverom.

Používajte video.
Zapojenie nielen zvuku ale aj obrazu predstavuje asi najdôležitejšie pravidlo pri vedení virtuálnych porád, nakoľko jeho používanie poskytuje informácie o reakciách a náladách všetkých účastníkov. Navyše napomáha pri udržiavaní ich pozornosti a zabraňuje tomu, aby sa  zamestnanci venovali iným veciam ako napríklad odpisovaniu mailom a podobne. 

Vyhraďte prvých 5 minút na osobné témy
Počas prvých 5 minút virtuálneho mítingu by sa mal každý zo zúčastnených dostať k slovu a povedať niečo málo zo svojho súkromného alebo profesijného života. Práve takýto neformálny rozhovor hneď na úvod môže pomôcť prelomiť ľady a nastaviť správnu atmosféru, v ktorej budú ľudia ochotne počúvať svojich kolegov a komunikovať s nimi.

Prideľujte rôznorodé úlohy
Aby ste udržali pozornosť a záujem ľudí, priraďujte im vždy iné a čo najviac rôznorodé úlohy. Ideálne je využiť metódu rotácie, kedy zakaždým priradíte danú úlohu inému členovi tímu. Takto znížite monotónnosť práce a zabezpečíte udržanie záujmu a pozornosti zúčastnených.
Zakážte používať funkcie „mute“
Istá cesta ako zničiť atmosféru virtuálnej porady je „mŕtve ticho,“ ktoré nastane vtedy, keď ľudia  majú vypnutý zvuk. Samozrejme, ak je niekto v hlučnom prostredí ako napríklad letiskový terminál, funkcia vypnutia zvuku predstavuje jediný spôsob, ako odstrániť z porady rušivé vplyvy. Takéto prípady by však mali byť viac výnimkou ako pravidlom, nakoľko vypnutý zvuk odrádza rozvinutie spontánnej diskusie.

Potrestajte nepozorných
Mnoho manažérov toleruje na poradách ľudí, ktorí sa popri samotnej porade venujú vybavovaniu ďalších povinností. Veď nevyužívajú práve takíto jedinci svoj pracovný čas najefektívnejšie? Pravdou však je, že nič nie ja tak škodlivé pre priebeh porady, ako keď sa prítomní členovia venujú viacerým veciam naraz. Zabrániť tomuto možno zavedením trestov pre nepozorných zúčastnených. Samozrejme, manažéri by mali zaviesť iba také formy trestu, ktoré nenarušia priaznivú atmosféru na porade. Dobrým príkladom môžu by napríklad drobné peňažné pokuty či služba pri čistení kávovaru.

Ako  sa organizácie stávajú stále globálnejšími, rôzne formy digitálnej komunikácie sa stále do väčšej miery začleňujú do organizačného života. Berúc do úvahy túto skutočnosť je dôležité zamerať sa na zefektívnenie týchto nových foriem komunikácie. 


Autor: Keith Ferrazzi


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.