Konkurenčný tlak je v súčasnosti naozaj obrovský. Pre
organizácie to znamená značný nápor na neustále zlepšovanie svojich kľúčových
procesov a zvyšovanie výkonu, ktorý predstavuje rozhodujúci faktor pre
zabezpečenie úspechu v súčasnom prostredí.
Zlepšovanie procesov a zvyšovanie výkonu je však
náročný proces, ktorého úspešnosť závisí od viacerých faktorov. Za jeden
z kľúčových pritom možno považovať tímovú prácu, a to nielen v rámci
jedného oddelenia ale naprieč rôznymi tímami v organizácii, počnúc komerčným
oddelením cez marketing, výskum a rozvoj až po samotnú prevádzku. A samozrejme,
ideálne by bolo začleniť do celého procesu aj samotných zákazníkov a dodávateľov.
Aj napriek svojej dôležitosti však ostáva tímová práca
naprieč organizáciou, ako aj za jej hranicami, stále len svetlou výnimkou.
Prirodzená tendencia väčšiny organizácií je zameriavať sa predovšetkým na
lokálnu optimalizáciu a zabezpečiť efektívnu spoluprácu len v rámci
oddelenia, poprípade v rámci organizácie.
Takýmto prístupom je však výrazne zanedbávaná globálna zákaznícka
orientácia. Organizácia funguje ako
súbor samostatných skupín, ktoré sa snažia zabezpečiť úspech predovšetkým samy pre
seba. V praxi to potom znamená, že ciele jednotlivých tímov či oddelení sú
nadradené cieľom samotnej organizácie či požiadavkám zákazníkov.
Ak však chce organizácia uspieť v tomto konkurenčnom
prostredí, je potrebné, aby zosúladila prácu všetkých tímov, ktoré sa podieľajú
na tvorbe hodnoty pre zákazníka.
Ako však zabezpečiť optimálnu činnosť všetkých článkov tak,
aby bol zákazník maximálne spokojný a zároveň aby boli nálady organizácie
redukované na minimum? A to všetko aj napriek rozdielnym cieľom a záujmom
zúčastnených skupín?
Jeden z efektívnych spôsobov, ako môžu organizácie
zvládnuť túto výzvu spočíva v tom, že pracovníci pochopia celý proces tvorby hodnoty
pre zákazníka od začiatku až po koniec. Len tak sa organizácii podarí objavovať
skryté príležitosti a možnosti na
zlepšovanie výkonu a procesov.
Problémom však ostáva to, ako zabezpečiť naozajstnú tímovú
spoluprácu zameranú na dosahovanie organizačných cieľov. Riešenie predstavuje workshop
alebo tímové stretnutie, na ktorom všetci účastníci spolu mapujú procesy tak, ako fungujú zvnútra a zároveň
sa snažia pochopiť aj pohľad zo strany zákazníka.
Nasledujúca úloha, ktorú by mal tím vyriešiť spočíva
v identifikovaní kľúčových problémov, ktoré sa v rámci procesu tvorby
hodnoty vyskytnú a následne hľadať alternatívy, ako ich odstrániť
a tak zlepšiť skúsenosť zákazníka, redukovať čas a náklady a zvyšovať
celkovú kvalitu.
Či už v športe alebo v biznise, tím je vo všeobecnosti skupina ľudí so spoločným cieľom. Práve
spoločné tímové stretnutie umožní jeho účastníkom pochopiť, na čom presne
pracuje každý člen tímu či organizácie. Len tak sa členom podarí vytvoriť si
spoločnú víziu, ktorá bude úzko prepojená na ciele organizácie
a samozrejme aj na požiadavky zákazníkov.
Najväčšou výzvou pre organizáciu nie je iba implementovať naplánované
zmeny. Ešte dôležitejšie je udržať tímovú snahu tak, aby všetci členovia tímu spoločne
pokračovali v procese zlepšovania a aby sa navzájom akceptovali ako
kolegovia. Práve nepretržitá zameranosť na cieľ, zlepšovanie
a vzájomná spolupráca predstavujú jedinú záruku úspechu.
Autor: Brad Power
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.