29 júla 2012

Dostaňte váš tím za hranice organizácie


Konkurenčný tlak je v súčasnosti naozaj obrovský. Pre organizácie to znamená značný nápor na neustále zlepšovanie svojich kľúčových procesov a zvyšovanie výkonu, ktorý predstavuje rozhodujúci faktor pre zabezpečenie úspechu v súčasnom prostredí. 


Zlepšovanie procesov a zvyšovanie výkonu je však náročný proces, ktorého úspešnosť závisí od viacerých faktorov. Za jeden z kľúčových pritom možno považovať tímovú prácu, a to nielen v rámci jedného oddelenia ale naprieč rôznymi tímami v organizácii, počnúc komerčným oddelením cez marketing, výskum a rozvoj až po samotnú prevádzku. A samozrejme, ideálne by bolo začleniť do celého procesu aj samotných zákazníkov a dodávateľov.

Aj napriek svojej dôležitosti však ostáva tímová práca naprieč organizáciou, ako aj za jej hranicami, stále len svetlou výnimkou. Prirodzená tendencia väčšiny organizácií je zameriavať sa predovšetkým na lokálnu optimalizáciu a zabezpečiť efektívnu spoluprácu len v rámci oddelenia, poprípade v rámci organizácie.

Takýmto prístupom je však výrazne zanedbávaná globálna zákaznícka orientácia. Organizácia  funguje ako súbor samostatných skupín, ktoré sa snažia zabezpečiť úspech predovšetkým samy pre seba. V praxi to potom znamená, že ciele jednotlivých tímov či oddelení sú nadradené cieľom samotnej organizácie či požiadavkám zákazníkov.

Ak však chce organizácia uspieť v tomto konkurenčnom prostredí, je potrebné, aby zosúladila prácu všetkých tímov, ktoré sa podieľajú na tvorbe hodnoty pre zákazníka. 

Ako však zabezpečiť optimálnu činnosť všetkých článkov tak, aby bol zákazník maximálne spokojný a zároveň aby boli nálady organizácie redukované na minimum? A to všetko aj napriek rozdielnym cieľom a záujmom zúčastnených skupín?

Jeden z efektívnych spôsobov, ako môžu organizácie zvládnuť túto výzvu spočíva v tom, že  pracovníci pochopia celý proces tvorby hodnoty pre zákazníka od začiatku až po koniec. Len tak sa organizácii podarí objavovať skryté príležitosti a  možnosti na zlepšovanie výkonu a procesov. 

Problémom však ostáva to, ako zabezpečiť naozajstnú tímovú spoluprácu zameranú na dosahovanie organizačných cieľov. Riešenie predstavuje workshop alebo tímové stretnutie, na ktorom všetci účastníci spolu  mapujú procesy tak, ako fungujú zvnútra a zároveň sa snažia pochopiť aj pohľad zo strany zákazníka.

Nasledujúca úloha, ktorú by mal tím vyriešiť spočíva v identifikovaní kľúčových problémov, ktoré sa v rámci procesu tvorby hodnoty vyskytnú a následne hľadať alternatívy, ako ich odstrániť a tak zlepšiť skúsenosť zákazníka, redukovať čas a náklady a zvyšovať celkovú kvalitu.

Či už v športe alebo v biznise, tím je vo všeobecnosti skupina ľudí so spoločným cieľom. Práve spoločné tímové stretnutie umožní jeho účastníkom pochopiť, na čom presne pracuje každý člen tímu či organizácie. Len tak sa členom podarí vytvoriť si spoločnú víziu, ktorá bude úzko prepojená na ciele organizácie a samozrejme aj na požiadavky zákazníkov.

Najväčšou výzvou pre organizáciu nie je iba implementovať naplánované zmeny. Ešte dôležitejšie je udržať tímovú snahu tak, aby všetci členovia tímu spoločne pokračovali v procese zlepšovania a aby sa navzájom akceptovali ako kolegovia. Práve nepretržitá zameranosť na cieľ, zlepšovanie a vzájomná spolupráca predstavujú jedinú záruku úspechu.

Autor: Brad Power




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.