Nedostatok aktivity zo strany zamestnancov pri plnení
pracovných úloh predstavuje problém, ktorému čelia mnohé organizácie. Každý
zamestnanec si síce svoju prácu odvedie, no zároveň nie je ochotný urobiť nič nad
rámec svojich povinností. Tým, že zamestnanci nie sú ochotní prevziať
iniciatívu do vlastných rúk však organizácia stráca príležitosť, ako zužitkovať
ich nápady a návrhy pri zefektívňovaní procesov, inovácií produktov
a v konečnom dôsledku aj pri
snahe o rast.
Prvým problémom brániacim pracovníkom prevziať iniciatívu môže byť samotná
kultúra organizácie. Ak táto totiž priamo nepodporuje zamestnancov
k aktivite, tí pravdepodobne nebudú mať odvahu ani záujem prejaviť zvýšené
úsilie. Organizácia by preto mala aktívne propagovať individuálnu iniciatívu a
odmeňovať zamestnancov za to, že odviedli nejakú prácu aj keď to nebolo od nich
priamo požadované.
V organizáciách, v ktorých takáto proaktívna kultúra chýba sa často nápady
a činy pracovníkov stretávajú s kritikou alebo odmietaním, čo môže spôsobiť ich
frustráciu a neochotu prinášať v budúcnosti nápady na zlepšenie. Prehliadaní
pracovníci sa tak stávajú odmeranými a zaoberajú sa len úlohami, ktoré priamo
vyplývajú z ich pracovnej náplne. Organizácia však takýmto prístupom vážne
ohrozuje svoje postavenie, nakoľko konkurenti podporujúci a odmeňujúci individuálnu
iniciatívu nájdu vďaka nápadom svojich zamestnancov nové spôsoby ako zlepšovať
procesy, znižovať náklady či zavádzať inovatívne produkty a služby, čo sa
v konečnom dôsledku odrazí aj v ich ziskovosti.
Je preto dôležité, aby manažéri vytvárali prostredie, v ktorom je iniciatíva
jednoznačne podporovaná a oceňovaná. Nasledujúce taktiky umožnia takéto
prostredie vytvoriť.
Vysvetľujte zamestnancom, prečo je
iniciatíva potrebná. Manažéri by mali vysvetliť svojim pracovníkom, prečo
je dôležité, aby sami prevzali iniciatívu ako aj načrtnúť výhody, ktoré z
takejto iniciatívy získa organizácia ako aj oni sami. Organizácia môže vďaka aktívnemu
postoju zamestnancov získať nové produkty a nápady, efektívne riešenia
problémov či znížené náklady, zamestnanci zase odmeny či uznanie zo strany
svojho nadriadeného.
Choďte sám príkladom. Zamestnancov
najlepšie presvedčíte, aby prevzali iniciatívu tým, že sami budete pristupovať
aktívne k plneniu úloh, ktoré presahujú rámec vašich povinností. Nie
príkazmi, ale vlastným príkladným správaním dosiahnete u vašich
zamestnancov ochotu prinášať nové a inovatívne riešenia.
Delegujte právomoci a
zodpovednosti. Dobrí manažéri dávajú svojim podriadeným právomoc, aby mohli v určitých oblastiach sami
prevziať iniciatívu a konať aj bez ich súhlasu. Práve autonómia pracovníkov
umožní naplno uspokojiť požiadavky zákazníka či rýchle vyriešenie problému.
Vytvárajte povzbudzujúce prostredie.
Ľudia sú najkreatívnejší, keď si svoj prácu užívajú. Nie je náhodou, že
ľudia v Googli strávia až 20% svojho pracovného času na projektoch, ktoré si
sami vyberú. Práve pri takejto organizácii práce vznikli najúspešnejšie produkty
Googlu ako AdSense či Gmail.
Oceňte snahu pracovníkov, aj keď
zlyhajú. Bill Gates raz povedal, že postoj organizácie k pochybeniam odráža,
do akej miery je schopná využiť nápady a talent svojich pracovníkov. Pracovníci
totiž budú ochotní púšťať sa do nových projektov len vtedy, ak si budú istí, že
v prípade zlyhania nebudú sankcionovaní. Manažéri by preto mali uznať snahu
pracovníkov aj vtedy, ak ich výsledok nebol najlepší, a tak im dodať odvahu naďalej
pokračovať vo svojich snahách.
Odmeňujte úspech, a to nielen finančnými
prostriedkami. Obed s riaditeľom spoločnosti či iným členom top manažmentu, deň
dovolenky navyše či pochvala na tímovej porade – to všetko sú vhodné formy,
akými môžete oceniť iniciatívu vašich pracovníkov a stimulovať ich k ďalšej
aktivite.
V pracovnom prostredí podporujúcom iniciatívu zamestnanci cítia voľnosť
kreatívne pracovať a prinášať tie najlepšie riešenia. Manažéri by preto mali
verejne uznávať ľudí za ich prínosy a snahu. Ešte väčším zadosťučinením ako
samotná pochvala či odmena je však možnosť vidieť svoje návrhy implementované
aj v praxi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.