12 mája 2012

Taktiky, ako zaktivizovať vašich zamestnancov


Nedostatok aktivity zo strany zamestnancov pri plnení pracovných úloh predstavuje problém, ktorému čelia mnohé organizácie. Každý zamestnanec si síce svoju prácu odvedie, no zároveň nie je ochotný urobiť nič nad rámec svojich povinností. Tým, že zamestnanci nie sú ochotní prevziať iniciatívu do vlastných rúk však organizácia stráca príležitosť, ako zužitkovať ich nápady a návrhy pri zefektívňovaní procesov, inovácií produktov a v konečnom dôsledku aj  pri snahe o rast.
Prvým problémom brániacim pracovníkom prevziať iniciatívu môže byť samotná kultúra organizácie. Ak táto totiž priamo nepodporuje zamestnancov k aktivite, tí pravdepodobne nebudú mať odvahu ani záujem prejaviť zvýšené úsilie. Organizácia by preto mala aktívne propagovať individuálnu iniciatívu a odmeňovať zamestnancov za to, že odviedli nejakú prácu aj keď to nebolo od nich priamo požadované.
V organizáciách, v ktorých takáto proaktívna kultúra chýba sa často nápady a činy pracovníkov stretávajú s kritikou alebo odmietaním, čo môže spôsobiť ich frustráciu a neochotu prinášať v budúcnosti nápady na zlepšenie. Prehliadaní pracovníci sa tak stávajú odmeranými a zaoberajú sa len úlohami, ktoré priamo vyplývajú z ich pracovnej náplne. Organizácia však takýmto prístupom vážne ohrozuje svoje postavenie, nakoľko konkurenti podporujúci a odmeňujúci individuálnu iniciatívu nájdu vďaka nápadom svojich zamestnancov nové spôsoby ako zlepšovať procesy, znižovať náklady či zavádzať inovatívne produkty a služby, čo sa v konečnom dôsledku odrazí aj v ich ziskovosti.
Je preto dôležité, aby manažéri vytvárali prostredie, v ktorom je iniciatíva jednoznačne podporovaná a oceňovaná. Nasledujúce taktiky umožnia takéto prostredie vytvoriť.
Vysvetľujte zamestnancom, prečo je iniciatíva potrebná. Manažéri by mali vysvetliť svojim pracovníkom, prečo je dôležité, aby sami prevzali iniciatívu ako aj načrtnúť výhody, ktoré z takejto iniciatívy získa organizácia ako aj oni sami. Organizácia môže vďaka aktívnemu postoju zamestnancov získať nové produkty a nápady, efektívne riešenia problémov či znížené náklady, zamestnanci zase odmeny či uznanie zo strany svojho nadriadeného. 
Choďte sám príkladom. Zamestnancov najlepšie presvedčíte, aby prevzali iniciatívu tým, že sami budete pristupovať aktívne k plneniu úloh, ktoré presahujú rámec vašich povinností. Nie príkazmi, ale vlastným príkladným správaním dosiahnete u vašich zamestnancov ochotu prinášať nové a inovatívne riešenia.
Delegujte právomoci a zodpovednosti. Dobrí manažéri dávajú svojim podriadeným  právomoc, aby mohli v určitých oblastiach sami prevziať iniciatívu a konať aj bez ich súhlasu. Práve autonómia pracovníkov umožní naplno uspokojiť požiadavky zákazníka či rýchle vyriešenie problému.
Vytvárajte povzbudzujúce prostredie. Ľudia sú najkreatívnejší, keď si svoj prácu užívajú. Nie je náhodou, že ľudia v Googli strávia až 20% svojho pracovného času na projektoch, ktoré si sami vyberú. Práve pri takejto organizácii práce vznikli najúspešnejšie produkty Googlu ako AdSense či Gmail.
Oceňte snahu pracovníkov, aj keď zlyhajú. Bill Gates raz povedal, že postoj organizácie k pochybeniam odráža, do akej miery je schopná využiť nápady a talent svojich pracovníkov. Pracovníci totiž budú ochotní púšťať sa do nových projektov len vtedy, ak si budú istí, že v prípade zlyhania nebudú sankcionovaní. Manažéri by preto mali uznať snahu pracovníkov aj vtedy, ak ich výsledok nebol najlepší, a tak im dodať odvahu naďalej pokračovať vo svojich snahách.
Odmeňujte úspech, a to nielen finančnými prostriedkami. Obed s riaditeľom spoločnosti či iným členom top manažmentu, deň dovolenky navyše či pochvala na tímovej porade – to všetko sú vhodné formy, akými môžete oceniť iniciatívu vašich pracovníkov a stimulovať ich k ďalšej aktivite.
V pracovnom prostredí podporujúcom iniciatívu zamestnanci cítia voľnosť kreatívne pracovať a prinášať tie najlepšie riešenia. Manažéri by preto mali verejne uznávať ľudí za ich prínosy a snahu. Ešte väčším zadosťučinením ako samotná pochvala či odmena je však možnosť vidieť svoje návrhy implementované aj v praxi.  



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.