06 septembra 2010

Mladí šéfovia, starí zamestnanci: Päť tipov efektívneho riadenia

Množstvo ľudí z generácie X a Y sa posúva na manažérske pozície rýchlejšie, než sa čakalo. V dôsledku tohto javu môžu byť mnohí z nich zodpovední za riadenie ľudí, ktorí majú vek porovnateľný s vekom ich rodičov alebo starších súrodencov. Tu je zopár tipov pre manažérov, ktorí sa ocitli v tejto situácii:

Poproste o aktívnu spoluúčasť: Ukážte, že si vážite skúsenosti zamestnancov a že si nemyslíte, že ste lepší než oni. Keď niekdajší výkonný riaditeľ Robert Townsend inicioval významný zvrat v smerovaní spoločnosti Avis Corporation, usporiadal sériu ranných stretnutí nazvaných "Raňajky u Boba", kde nerobil nič, len počúval nápady zamestnancov na všetkých úrovniach. Veľkí lídri vedia, že ich sila spočíva v múdrosti tých, ktorí pre nich pracujú, a tak k sebe aktívne túto múdrosť smerujú. Pri riadení starších zamestnancov sa prístup vševediaceho nevypláca, keďže ich môže uraziť a vám sa môže ľahko stať, že ostanete len so svojím skromným počtom vlastných nápadov.

Nešetrite pochvalami, keď je na ne dôvod: Skvelého futbalového trénera z Alabamy, Paula Williama "Beara" Bryanta raz požiadali, aby odhalil tajomstvo svojho úspechu. Povedal: "Ak sa čokoľvek pokazí, môžem za to ja. Ak niečo vyjde tak akurát, môžeme za to všetci. Ak sa niečo naozaj podarí, je to vaša zásluha. To je všetko, čo treba na to, aby ľudia vyhrávali futbalové zápasy." Tak ako všetky ostatné generácie, aj ľudia z generácie X a generácie baby boomu sú radi známi svojimi úspechmi. Pokiaľ to dokážete zabezpečiť, budete zbierať odmeny v podobe ich oddanosti a energie.

Vzdajte sa svojho ega: Prijmite skutočnosť, že určitý čas budete vnímaní ako "dieťa". Rešpekt si vybudujete len v závislosti od toho, aký výkon podáte.

Nájdite svojich poradcov: Veľkí lídri sa obklopujú poradcami majúcimi prehľad v oblastiach, v ktorých lídrom samotným chýba. Ak sa spojíte s človekom z generácie baby boomu, ktorý má rešpekt tímu, získate si ho aj vy. Vaša dôveryhodnosť pre tím sa zvýši, a zaistíte si jeho podporu v ťažších časoch. Čo je však najlepšie, človek z generácie baby boomu, s ktorým si vybudujete vzťah "radiaci-pýtajúci si radu" bude cítiť zásluhu na vašom úspechu, ale aj na úspechu celého tímu.

Ukážte im, o čo prichádzajú: Tento princíp je založený na názore, že ak ste už raz okúsili výhody niečoho nového, je ťažké vrátiť sa k tomu pôvodnému. Napríklad: v snahe presvedčiť starších zamestnancov, aby boli viac orientovaní na zákazníka, sa majiteľ spoločnosti distribuujúcej autá rozhodol poslať všetkých zamestnancov na školenie pre nových zamestnancov hotela Ritz Carlton, aby videli, aká je ich misia: Dámy a páni obsluhujúci dámy a pánov. Zistil, že najväčšie zmeny nastali u najtvrdohlavejších zamestnancov z generácie baby boomu, ktorí sa do práce vrátili s úplne novým pohľadom na prístup k zákazníkom a odhodlaním skúsiť postupy, s ktorými sa ani samotný majiteľ predtým nestretol.

Podniknutie týchto krokov vám umožní maximalizovať produktivitu a angažovanosť starších zamestnancov, zatiaľ čo pre vás budú pracovať. Urobia tak radšej, keď uvidia, že ste ochotní podieľať sa na ich úspechu a skutočne oceňujete ich prácu.

Zdroj: http://talentmgt.com/talent.php?pt=a&aid=1323

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.