
Zabezpečiť efektívnu spoluprácu v organizácii však vôbec nie je jednoduché. Ponúkame Vám preto šesť základných oblastí, ktoré je potrebné zobrať do úvahy pri snahe odstrániť bariéry medzi členmi organizácie ako aj medzi jednotlivými tímami.
1. Nedostatok tolerancie a neochota prispôsobiť sa záujmu iných.
Nezabúdajte, že spolupráca si vyžaduje schopnosť pochopiť a akceptovať pohľady a názory druhých. V organizácii to možno chápať ako ochotu ustúpiť od vlastných požiadaviek v prospech spoločného vyššieho záujmu. Členovia tímu preto potrebujú zdieľať spoločný cieľ a podriadiť mu aj svoje individuálne požiadavky a želania.
2. Rigidné organizačné štruktúry môžu viesť k tomu, že jednotlivé oddelenia budú medzi sebou súťažiť namiesto toho, aby navzájom spolupracovali. V organizácii, v ktorej prevláda atmosféra „my verzus oni“ nebude nikdy možné vytvoriť prostredie pre efektívnu spoluprácu. Je preto úlohou talent manažérov, aby napomohli pracovníkom uvedomiť si, že majú spoločné záujmy a jediný spôsob ako ich dosiahnuť je práve prostredníctvom spolupráce.
3. Zložité komunikačné cesty predstavujú ďalší aspekt brániaci efektívnej spolupráci, nakoľko komunikácia predstavuje jej základný pilier. Zložité, neprehľadné či zastaralé komunikačné cesty a nástroje preto do veľkej miery znižujú celkovú kvalitu interakcie a spolupráce medzi jednotlivými pracovníkmi a tímami.
4. Usporiadanie pracoviska môže vytvoriť fyzické bariéry pre komunikáciu a teda aj pre spoluprácu. Roztrúsené a dverami oddelené kancelárie či nedostatok miestností na spoločné stretnutia možno tiež zaradiť medzi faktory, ktoré narúšajú komunikáciu a následne aj samotnú spoluprácu.
5. Negatívny prístup
Tímy potrebujú pre udržanie súdržnosti pozitívne podnety. Snažte sa preto o zabránenie prúdeniu negatívnych myšlienok a udržanie pozitívnej atmosféry, kde sa bude cítiť každý člen uvoľnene a príjemne.
6. Prílišná kontrola a množstvo pravidiel ničia potrebnú atmosféru rešpektu a dôvery. Ak jednotlivec, tím alebo oddelenie nadobudnú pocit, že sú neustále podrobení kontrole, vzniknú medzi nimi bariéry pre spoluprácu, keďže každý sa bude sústrediť predovšetkým na dodržiavanie stanovených pravidiel namiesto zamerania sa na výkon a výsledky.
Zaviesť efektívnu spoluprácu v organizácii nie je vôbec jednoduchá úloha. Ak sa však zameriate na vyššie spomenuté faktory, budete schopní odstrániť tie, ktoré spoluprácu narúšajú a zabezpečiť pre vašich podriadených príjemnú a inšpiratívnu atmosféru na pracovisku.
Zdroj: http://talentmgt.com/articles/view/six-traps-that-destroy-collaboration
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.