13 júna 2013

Ako podporiť zanietenosť a motiváciu pracovníkov prostredníctvom zamestnaneckých výhod

Poskytovanie zamestnaneckých výhod môže mať pozitívny dopad na zanietenosť pracovníkov, o tom niet pochýb. Aby však jednotlivé benefity naozaj priniesli očakávané zvýšenie motivácie a výkonu, je potrebné, aby zamestnávatelia ako aj HR lídri zaujali strategický postoj k ich plánovaniu a prerozdeľovaniu.


Ak sú totiž zamestnanecké výhody poskytované bez uváženia a celoplošne bez zohľadnenia individuálnych rozdielov, nielenže sa môže ich pôsobenie minúť účinku, čím organizácia stratí investície, ale dokonca  môžu motiváciu, pracovnú morálku a zanietenosť zamestnancov znížiť.

Aby zamestnanecké benefity fungovali tak ako očakávate, je potrebné, aby zohľadňovali predovšetkým individuálne hodnoty a potreby všetkých zamestnancov. Inými slovami, mali by poskytovať každému jednotlivcovi to, na čom mu najviac záleží a čo si skutočné cení.

Ak máte rôznorodých zamestnancov čo sa týka veku, vzdelania či profesie, je veľmi pravdepodobné, že každý z nich ocení iný druh benefitov. Pri bližšom skúmaní ich očakávaní rýchlo zistíte, že čo niektorí považujú za obrovskú zamestnaneckú výhodu, môžu iní vnímať ako bezvýznamnú skutočnosť, ktorá nemá žiadny vplyv na ich motiváciu.

Ďalšia vec, ktorej by ste sa  mali vyvarovať je udeľovať pracovníkom zamestnanecké benefity  bez zásluh či dosiahnutia dobrých výsledkov, nakoľko sa môže veľmi ľahko stať, že ich zamestnanci začnú považovať za samozrejmosť. Predovšetkým rôzne peňažné odmeny a bonusy sú finančne veľmi náročné a v období ekonomického poklesu ich zamestnávatelia ako prvé znižujú v rámci šetrenia nákladov. Keďže ich však pracovníci považujú za niečo, na čo majú právo, po ich odobraní začne narastať ich nespokojnosť, ktorá sa vo väčšej či menšej miere odrazí aj na úrovni pracovnej motivácie a následne aj vo výkone.

Prvý krok pri plánovaní zamestnaneckých benefitov spočíva v pochopení toho, čo vaši pracovníci naozaj chcú. Len tak dosiahnete, že peniaze, čas a energia investovaná zo strany organizácie do ich prerozdeľovania prinesie očakávané výsledky v podobe zvýšenej motivácie, zanietenosti a v neposlednom rade aj výkone.
Flexibilný pracovný čas je vo všeobecnosti považovaný za obrovský benefit zo strany organizácie, no určite sa nájdu aj takí, ktorí dajú prednosť stabilite a presne vyhradenému času na prácu. Zamestnanci vo finančných ťažkostiach zase môžu považovať za najdôležitejšie finančné odmeny a určite sa nájdu aj takí, ktorých najviac bude motivovať  poskytnutie príležitosti na vzdelávania a rozvoj.

Ďalší princíp, ktorý môže efektivitu zamestnaneckých výhod ešte zvýšiť je aplikovanie holistického prístupu. V praxi to znamená, že benefity, ktoré daný zamestnanec dostane nemožno vnímať oddelene, ale ako jednu ucelenú veličinu, ktorej jednotlivé prvky dokopy dávajú zmysel a vo vzájomnej súčinnosti prispievajú k tvorbe synergického efektu.

Existuje množstvo praktík a techník, ako možno zvyšovať zanietenosť pracovníkov. Je len na HR lídroch a samotných zamestnávateľoch, aby zhodnotili, ktorý je vzhľadom na špecifiká organizácie a očakávania zamestnancov najlepšie uplatniť.

Autor: Deanna Hartley
Zdroj: http://talentmgt.com/articles/view/corporate-perks-engagement-catalyst

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.