22 mája 2013

Prečo výkonným riaditeľom tak často chýbajú mäkké zručnosti?

Po dlhú dobu boli mäkké zručnosti oproti zručnostiam tvrdým výrazne podceňované. Manažéri na ne často nazerajú ako na menej dôležitú schopnosť efektívne zvládať interpersonálne vzťahy, zatiaľ čo tvrdé zručnosti považujú za tie, ktoré reálne prispievajú k tvorbe zisku v organizácii. 
 
Definícia tvrdých a mäkkých zručností 
 
Tvrdé zručnosti sa týkajú priamo výkonu konkrétnej práce, na tom sa odborníci jednoznačne zhodujú. Inými slovami ide o schopnosť vykonávať každodenné hmatateľné pracovné úlohy.
 
Na druhej strane mäkké zručnosti ovplyvňujú to, akým spôsobom ľudia vykonávajú svoju prácu v zmysle schopnosti spolupracovať v rámci tímu pri napĺňaní stanovených úloh, či pri interakcii so zákazníkmi, dodávateľmi a ďalšími záujmovými skupinami. 
 
Na základe vyššie uvedeného možno konštatovať, že tvrdé zručnosti sú dôležité, nakoľko vďaka ich osvojeniu možno pracovnú úlohu naplniť. To, aby bol však cieľ nielen dosiahnutý, ale aby zároveň aj spĺňal určitú kvalitatívnu úroveň si vyžaduje interakciu a spoluprácu, z čoho jednoznačne vyplýva, že mäkké zručnosti majú pri výkone práce svoj význam tiež. 
 
Mäkké a tvrdé zručnosti na líderskej pozícii 
 
Líderská pozícia v sebe zahŕňa vlastný špecifický súbor tvrdých zručností ako napríklad schopnosť sumarizovať dáta, robiť správne načasované rozhodnutia, definovať si priority a ciele či nazerať na rôzne problémy zo širšej perspektívy. Čo sa týka behaviorálnej stránky, medzi základné mäkké zručnosti možno zaradiť schopnosť pracovať s inými, dodržiavať svoje záväzky, vytvárať víziu a primäť ľudí, aby sa s ňou stotožnili. 
 
Ako líder sa teda musíte snažiť uviesť rovnováhu medzi tvrdými a mäkkými zručnosťami. Akékoľvek preceňovanie jednej skupiny schopností totiž znižuje vašu schopnosť viesť tím a zároveň dosahovať ciele organizácie. 
 
Zabezpečiť rovnováhu medzi tvrdými a mäkkými zručnosťami však nie je jednoduchá úloha. Hlavným dôvodom pritom je, že lídri, ale i radoví zamestnanci bývajú hodnotení predovšetkým na základe schopností týkajúcich sa priamo výkonu ich práce. Dajú sa totiž ľahko merať a sú považované za tie, ktoré reálne prispievajú k naplneniu cieľov organizácie. Mäkké zručnosti sú tak odsúvané do úzadia a manažéri na ne zväčša nazerajú len ako na doplňujúce schopnosti.
 
Prvým krokom, ako zabezpečiť rovnováhu medzi mäkkými a tvrdými zručnosťami je pripustiť, že: 
  • tvrdé zručnosti sú v líderskej roli úplne iné ako pri bežných pracovných pozíciách 
  • vedenie ľudí na každej úrovni je nevyhnutne o ľuďoch, a preto sa ako lídri musíte zamerať aj na zefektívnenie mäkkých zručností .
Rola lídra je náročná, nakoľko si vyžaduje osvojenie si mäkkých aj tvrdých zručností. Tu sú tri tipy, ako možno zlepšiť oboje a zabezpečiť tak potrebnú rovnováhu:
  1. Priznajte si, že interpersonálne zručnosti sú dôležité. Nebojte sa ukázať vaše nedostatky v niektorej z oblastí. Na to, aby ste sa stali naozaj dobrým lídrom, musíte byť v prvom rade schopný viesť sám seba.
  2. Zamyslite sa znovu nad tvrdými a mäkkými zručnosťami, ktoré ako líder potrebujete. Nesnažte sa na ne pozerať oddelene, prípadne jednu z nich podceňovať.
  3. Definujte si, aké výzvy vás čakajú v najbližšej, ale i vo vzdialenej budúcnosti a skúste porozmýšľať nad tým, ktoré zručnosti by vám dopomohli k ich úspešnému zvládnutiu.
Autor: Brian Evje
Zdroj:
http://www.businessinsider.com/successful-leadership-skills-2012-11
 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.