Každý rok množstvo organizácií žiada všetkých svojich
členov, od radových zamestnancov až po vrcholový manažment, aby vyplnili
zamestnanecké dotazníky zamerané na skúmanie ich spokojnosti s prácou. Keďže
tieto prieskumy stoja nemalé finančné prostriedky, je na mieste pozrieť sa na
hodnotu, ktorú organizácii skutočne prinášajú.
Zisťovanie mienky pracovníkov je určite veľmi potrebné,
nakoľko prostredníctvom poznania ich názorov možno zvyšovať celkovú pracovnú
spokojnosť, motiváciu a zanietenosť .
Spoločnosť Hay Group ako jeden z najznámejších poskytovateľov výsledkov
prieskumov napríklad tvrdí, že vysoká úroveň zanietenia pracovníkov môže
podporiť rast organizácie až dva a pol krát. Tiež netreba zabudnúť, že
uplatnením Paretovho princípu možno odvodiť, že práve 20% kľúčových a
najzanietenejších pracovníkov vytvára v
rámci organizácie až 80% ziskov.
Takéto čísla určite pritiahnu pozornosť. Na prvý pohľad
všetko vyzerá tak, že sa organizácii oplatí investovať určitú sumu do
realizácie prieskumu, keď sa jej následne vráti
oveľa viac v podobe vyššieho výkonu zamestnancov. Otázkou však
ostáva, či dotazníky naozaj odrážajú realitu. Odborníci totiž často spochybňujú
schopnosť prieskumov zistiť, čo si pracovníci naozaj myslia, pričom za hlavný
dôvod uvádzajú nesprávnu formuláciu cieľa.
Zamestnanecké prieskumy totiž bývajú často zostavované tak,
aby ukázali organizáciu v tom najlepšom svetle, a nie na to, aby skutočne
odhalili názory a problémy zamestnancov. Pri realizácii prieskumov sú síce
využívané rôzne štatistické metódy v súlade s vedeckou validitou, bývajú však
často zmanipulované a nesprávne interpretované.
Problém pritom spočíva v nastavení celého systému
odmeňovania, keď si niektoré organizácie stanovujú bonusy pre vrcholový
manažment práve na základe výsledkov prieskumu spokojnosti zamestnancov. Je
preto jasné, že najjednoduchší a najrýchlejší spôsob ako si zabezpečiť tieto
vysoké odmeny je vyberať si taký
prieskum, ktorý bude prezentovať názory zamestnancov v pozitívnom svetle. Zamerať sa na reálne zlepšovanie procesov
je oveľa náročnejšie, nakoľko si
vyžaduje skutočne vyriešiť problémy a nedostatky, ktoré sa v organizácii vyskytli.
Pre zvyšovanie spokojnosti pracovníkov vo vašej organizácie
potrebujete ich spätnú väzbu, o tom niet pochýb. Aby ste však dokázali naozaj
zefektívniť pracovné procesy a nie len prvoplánovo zlepšiť výsledky prieskumov,
je potrebné zamerať sa na získavanie hodnotných a objektívnych informácií,
ktoré budú bez akejkoľvek manipulácie vypovedať o názoroch, postojoch a
pocitoch vašich pracovníkov.
Autor: Robert Gerst
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.