14 mája 2013

Malé tajomstvo o zamestnaneckých prieskumoch


Každý rok množstvo organizácií žiada všetkých svojich členov, od radových zamestnancov až po vrcholový manažment, aby vyplnili zamestnanecké dotazníky zamerané na skúmanie ich spokojnosti s prácou. Keďže tieto prieskumy stoja nemalé finančné prostriedky, je na mieste pozrieť sa na hodnotu, ktorú organizácii skutočne prinášajú.

Zisťovanie mienky pracovníkov je určite veľmi potrebné, nakoľko prostredníctvom poznania ich názorov možno zvyšovať celkovú pracovnú spokojnosť, motiváciu a zanietenosť .  Spoločnosť Hay Group ako jeden z najznámejších poskytovateľov výsledkov prieskumov napríklad tvrdí, že vysoká úroveň zanietenia pracovníkov môže podporiť rast organizácie až dva a pol krát. Tiež netreba zabudnúť, že uplatnením Paretovho princípu možno odvodiť, že práve 20% kľúčových a najzanietenejších pracovníkov vytvára  v rámci organizácie až 80% ziskov.

Takéto čísla určite pritiahnu pozornosť. Na prvý pohľad všetko vyzerá tak, že sa organizácii oplatí investovať určitú sumu do realizácie prieskumu, keď sa jej následne vráti  oveľa viac v podobe vyššieho výkonu zamestnancov. Otázkou však ostáva, či dotazníky naozaj odrážajú realitu. Odborníci totiž často spochybňujú schopnosť prieskumov zistiť, čo si pracovníci naozaj myslia, pričom za hlavný dôvod uvádzajú nesprávnu formuláciu cieľa.

Zamestnanecké prieskumy totiž bývajú často zostavované tak, aby ukázali organizáciu v tom najlepšom svetle, a nie na to, aby skutočne odhalili názory a problémy zamestnancov. Pri realizácii prieskumov sú síce využívané rôzne štatistické metódy v súlade s vedeckou validitou, bývajú však často zmanipulované a nesprávne interpretované. 

Problém pritom spočíva v nastavení celého systému odmeňovania, keď si niektoré organizácie stanovujú bonusy pre vrcholový manažment práve na základe výsledkov prieskumu spokojnosti zamestnancov. Je preto jasné, že najjednoduchší a najrýchlejší spôsob ako si zabezpečiť tieto vysoké odmeny  je vyberať si taký prieskum, ktorý bude prezentovať názory zamestnancov v pozitívnom svetle.  Zamerať sa na reálne zlepšovanie procesov je  oveľa náročnejšie, nakoľko si vyžaduje skutočne vyriešiť problémy a nedostatky, ktoré sa  v organizácii vyskytli.

Pre zvyšovanie spokojnosti pracovníkov vo vašej organizácie potrebujete ich spätnú väzbu, o tom niet pochýb. Aby ste však dokázali naozaj zefektívniť pracovné procesy a nie len prvoplánovo zlepšiť výsledky prieskumov, je potrebné zamerať sa na získavanie hodnotných a objektívnych informácií, ktoré budú bez akejkoľvek manipulácie vypovedať o názoroch, postojoch a pocitoch vašich pracovníkov. 

Autor: Robert Gerst

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.