17 septembra 2012

Generácia C a jej základné charakteristiky

Jednu z najvýraznejších zmien v demografických charakteristikách pracovnej sily predstavuje nástup novej generácie – generácie C. Pre organizácie to znamená opätovne prehodnotiť svoju stratégiu v oblasti talent manažmentu tak, aby boli schopné získať, motivovať a rozvíjať tento nový typ pracovníkov.

Kolobeh je rovnaký. Vždy, keď nová generácia vstúpi na pracovný trh, musia organizácie prispôsobiť spôsob najímania, rozvoja a odmeňovania jej charakteristikám. A keď si už  myslia, že sa im podarilo adaptovať sa na zmenené demografické podmienky, objaví sa iný typ pracovníkov s úplne odlišnými črtami. Výnimkou nie je ani súčasná generácia C.

Kto je generácia C?

Pojem generácia C, vytvorený spoločnosťou Nielsen, globálnym lídrom v oblasti prieskumov, je odvodený od slova Connection – Prepojenie a slúži na označenie súčasných mladých dospelých ľudí vo veku od 18 do 34 rokov, ktorých životný štýl sa vyznačuje používaním najnovších digitálnych technológií.

Tento pojem bol pôvodne používaný marketingovými spoločnosťami, ktoré museli ako prvé zmeniť svoju stratégiu tak, aby vyhovovala nákupnému štýlu mladých ľudí. Ako však vplyv tejto skupiny postupne rastie, stávajú sa príslušníci generácie C nielen zákazníkmi, ale zároveň aj potenciálnymi zamestnancami.

Zatiaľ čo zamestnávanie generácie C sa stane aktuálnym až v budúcnosti, organizácie môžu už teraz začať pripravovať HR stratégiu prispôsobenú špecifikám tejto skupiny mladých ľudí, a tak získať výhodu oproti konkurencii.

Príslušníkov generácie C možno charakterizovať dvomi atribútmi – vysoká miera využívania informačných technológií a udržiavanie množstva kontaktov prostredníctvom sociálnych sietí. Práve tieto vlastnosti robia zo súčasných mladých ľudí veľmi cenných kandidátov. Schopnosť byť v neustálej interakcii s inými ľuďmi predstavuje základný predpoklad pre efektívnu prácu v tímoch, technické zručnosti sú zase nevyhnutné pri narábaní s najnovšími technologickými zariadeniami či aplikáciami.

Rozvojová stratégia pre generáciu C

Vzhľadom na dôležitosť ako aj špecifické vlastnosti tejto generácie by sa HR malo zamerať na motiváciu a odmeňovanie mladých pracovníkov, pre ktorých peniaze nie sú ani náhodou najvýznamnejším faktorom spokojnosti. Oveľa väčší význam z hľadiska motivácie zohráva jasne definovaná kariérna cesta, dostatok príležitostí na rozvoj či zaujímavá práca. K vyššej zanietenosti a spokojnosti generácie C môže prispieť taktiež flexibilný pracovný čas či delegovanie právomocí.

Ako postupne baby-boomeri odchádzajú do dôchodku a ekonomika ukazuje náznaky zlepšenia, nábor pracovníkov z generácie C môže predstavovať efektívny spôsob, ako  zabezpečiť dostatok talentovaných pracovníkov do budúcnosti, ktorí budú zruční po  technologickej i sociálnej stránke.

Autor: Isobel Harris

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.