24 júna 2012

Štyri komunikačné stratégie pri riadení tímu na diaľku

Riadenie tímu na diaľku môže byť značne náročné, nakoľko si vyžaduje efektívne spojenie s vašimi podriadenými. Dôležitú úlohu pritom zohráva zistiť, aký štýl komunikácie vy a vaši podriadení preferujete, a ten následne používať.
Ľudia dávajú prednosť rôznym štýlom komunikácie. Jedni nemajú radi telekonferencie, iní majú zase averziu k emailom. A ďalší zase preferujú nechávať odkazy či farebné lístočky na pracovnom stole. Bol už dokonca prípad, kedy CEO nechal namontovať po celej organizácii reproduktory, cez ktoré následne vysielal svoje príkazy a rôzne informácie niekoľko krát za deň.
Prvým krokom pre efektívnu komunikáciu vo virtuálnom tíme je zistiť, aký komunikačný kanál ľudia preferujú a prispôsobiť spôsob komunikácie ich požiadavkám.
Druhým krokom je pokúsiť sa nájsť spoločnú reč, teda niečo, čo všetkých členov tímu spája dokopy, a to bez ohľadu na vekové, skúsenostné, kultúrne a jazykové odlišnosti či rôznu geografickú lokalizáciu.
Tretím krokom pri plánovaní komunikácie na diaľku je neustále a vytrvalo pracovať na tom, aby ste vytvorili dobrý dojem, a to bez ohľadu na skutočnosť, aký komunikačný kanál používate. Nové komunikačné prostriedky umožňujú robiť veci rýchlejšie a efektívnejšie. Na druhej strane však pri týchto technologických vymoženostiach môžete veľmi ľahko stratiť ľudský aspekt komunikácie. Keď ľudia nie sú v priamom kontakte, začnú sa k sebe navzájom správať ako ku „komodite“ so zámerom zrealizovať „transakciu.“ Je preto na vás snažiť sa o nadviazanie osobnejšieho kontaktu s účastníkmi komunikácie, a to aj napriek fyzickej vzdialenosti. To je štvrtý krok.
Mobilné zriadenia a smartphony nie sú iba na telefonovanie Môžete prostredníctvom nich kontrolovať vaše emaily, počúvať hudbu, hrať mobilné hry, pozerať videá, sťahovať si rôzne dáta, organizovať a plánovať časový harmonogram či robiť fotky. Je naozaj iba na ľudskej predstavivosti, na čo všetko možno využiť mobilný telefón. A nehovoriac o tom, čo všetko ešte budúcnosť prinesie!
Na druhej strane má mobilný telefón aj svoju nevýhodu, a to skutočnosť, že ste zastihnuteľní neustále 7 dní v týždni, pričom odpoveď z vašej strany je považovaná za samozrejmosť. Odosielateľ vás tak zastihne bez ohľadu na to, či si to želáte alebo nie.
Pokiaľ však váš telefón nie je odpočúvaný, predstavuje relatívne dobrý komunikačný prostriedok na diskusiu o dôverných a citlivých informáciách či firemných tajomstvách. Ak máte niekomu oznámiť zlé správy či napomenúť jeho správanie, telefón predstavuje spravidla lepšiu možnosť ako napríklad písomná komunikácia. Priamym kontaktom minimalizujete riziko nesprávnej interpretácie, hoci doručovanie zlých správ môže byť často krát dosť náročné. Pri verbálnej interakcii však máte oveľa väčšiu pravdepodobnosť, že ľuďom odkomunikujete to, čo máte naozaj na mysli, v porovnaní napríklad s písomným stykom.
A samozrejme, osobný kontakt predstavuje stále najefektívnejší spôsob komunikácie
Autor: Debra Benton

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.