23 novembra 2010

Tri rady ako zefektívniť vaše líderské schopnosti


Zaistiť, aby vaši podriadení ochotne vykonávali úlohy možno dosiahnuť len za predpokladu, že sú dostatočne motivovaní a k stanovenému cieľu si vytvorili vzťah. Mnoho manažérov a lídrov sa však snaží aktivovať svojich podriadených k činnosti vonkajšími formami a to odmenou, ak správanie zodpovedá ich očakávaniam a trestom, ak ide o správanie nežiadúce. Takýto prístup má však len krátkodobý efekt. V dlhšom časovom horizonte sa ukazuje ako vysoko neefektívne, nakoľko vedie k zvýšenému stresu u podriadených a narušeniu medziľudských vzťahov.

Jediná možnosť ako dosiahnuť trvalo vysoký výkon vašich podriadených je prostredníctvom delegovania právomocí a zvyšovania ich vnútornej motivácie.

Ak vaši podriadení plnia úlohy len preto, lebo sú k tomu nútení, a nie z vlastného presvedčenia, potom ste ako líder neuspeli.


Nasledujúce tri metódy vám umožnia dosiahnuť, že vaši podriadení budú ochotní dosahovať stanovené ciele sami od seba a nie kvôli lákavej odmene alebo z obavy z možnej sankcie.

1. Pozitívny prístup

Pri snahe dosiahnuť, aby vaši zamestnanci plnili stanovené úlohy alebo zlepšili svoj výkon, máme často tendenciu využívať negatívny prístup, ktorý sa odráža v spôsobe komunikácie. Tá je založená predovšetkým na sťažnostiach, obvineniach, kritike či hrozbách. Pozitívne naladená komunikácia však môže oveľa efektívnejšie zaistiť požadovaný výkon či zmenu správania vašich podriadených.

Buďte si preto vedomí nielen toho, čo hovoríte ale aj ako komunikujete s vašim tímom. Pozitívne naladenie, podpora, dôvera a prívetivosť zo strany lídra bude u podriadených skôr akceptovaná ako neustála kritika a obvinenia. Dosiahnuť takýto pozitívny prístup je jednoduché. Príkaz „Nemeškaj zajtra!“ skúste pozmeniť vetou: „Teším sa, že tu budeš zajtra načas".

2. Voľba

Ako manažér sa určite stretávate so situáciami, keď ľudia odmietajú plniť vaše pokyny alebo dokonca robia pravý opak. Namiesto toho, aby ste ich nútili, skúste inú taktiku - ponúknite im možnosť voľby a sledujte, ako sa ich neochota začne vytrácať. Delegovanie určitých právomocí vašim podriadeným zvýši ich ochotu kooperovať, a to z jednoduchého dôvodu – nebudú predsa protirečiť vlastným rozhodnutiam. Takýto prístup je oveľa efektívnejší ako strohé príkazy a vedie ku skutočnej zmene správania. Ak vám však situácia nedovoľuje delegovať všetky právomoci a zodpovednosť, skúste vytvoriť aspoň element voľby. Napríklad, ak je potrebné vykonať určitú úlohu, môžete zmierniť odpor vašich podriadených tak, že im necháte voľnosť pri jej plnení – musia úlohu splniť, ale môžu sa sami rozhodnúť, akým spôsobom. Vyhnete sa tak konfrontácii a zvýšite ich angažovanosť do práce.

3. Reflexia

Najefektívnejší spôsob ako ovplyvniť druhú osobu je prostredníctvom reflexívnych a hĺbavých otázok. Tie nútia ľudia rozmýšľať, prehodnocovať vlastné stanoviská a meniť názory. Pri hľadaní odpovedí sa ľudia sústredia na premýšľanie a prestanú kontrolovať svoj prirodzený odpor.

Reflexívne otázky nie sú nátlakové. Snažia sa vyvolať premýšľanie a ujasniť situáciu a tým viesť ľudí k prehodnoteniu svojich stanovísk. Sústreďujú sa viac na budúcnosť a prítomnosť ako minulosť, zväčša bývajú otvorené, teda nevyžadujú len strohú odpoveď áno – nie. Začínajú slovami čo? ako?, napr. Aký by bol najlepší spôsob riešenia? Čo odporúčate ako najlepšiu variantu? Ako by sme mohli splniť tento cieľ?

Pravidelné uplatňovanie metód pozitívneho prístupu, voľby a reflexie vám umožní stať sa efektívnejším manažérom. Navyše, vaši podriadení vynaložia oveľa viac snahy pri napĺňaní stanovených úloh a cieľov. Spolupráca a delegovanie právomocí namiesto nátlakového správania vám umožní dosiahnuť skvelé výsledky v podobe maximálneho výkonu vašich podriadených.

autor: Marvin Marshall, EdD
Zdroj: http://www.articleweekly.com/articles/1/0/299.htm

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.