
Signály o tom, že nastáva presun v chápaní podstaty organizácie sú jasné - vedúca pozícia sa mení častejšie ako kedykoľvek predtým Dnešné zisky ani približne nepredpovedajú zisky zajtrajšie a pravdepodobnosť, že hociktorá organizácia skončí vo finančnej kríze, sa zvyšuje zo dňa na deň. Zmeny vo svete sa dejú príliš rýchlo a mnoho organizácií nie je schopných sa im prispôsobiť. Na zmeny reagujú väčšinou s oneskorením a impulzívne.
Prvým dôvodom, prečo sa organizácie musia zmeniť, predstavuje fakt, že samotná zmena je nevyhnutná a rýchla. Dobrá organizácia sa musí uistiť, že inovácia sa stane pracovnou náplňou každého jej zamestnanca – od administratívnej pracovníčky, cez technikov až po skladníkov. Každý musí k svojej práci pristupovať inovátorsky, aby udržal tempo s externými silami, ktoré zmena so sebou prináša.
2. Žijeme v kreatívnej ekonomike, kde vedomosti predstavujú len komoditu
V súčasnosti je možné kúpiť si vedomosti - sú voľne dostupné na trhu po celom svete. To však pre organizáciu znamená, že akúkoľvek znalostnú výhodu môže stratiť - či už kvôli outsorcingu, dodávateľským sieťam, priemyselným konzorciám, benchmarkingu alebo konzultantom.
Tradične oceňované kvality pracovníka ako poslušnosť, pracovitosť a zručnosť sú dnes chápané ako obyčajné komodity. To, čo sa naozaj cení a čo zaručuje úspech na trhu je kreativita, ochota tvrdo pracovať, tvoriť a inovovať vedomosti, učiť sa od druhých, spochybňovať konvenčnú pravdu a nachádzať vo svojej práci zmysel.
3. Úlohou manažmentu nie je zaistiť, aby ľudia slúžili organizácii
Podľa starého modelu riadenia si organizácia najímala ľudí, aby vytvárali produkty a zisky. Dnes sa musíme zamyslieť, ako možno vytvoriť pracovné prostredie, ktoré by bolo pre ľudí príťažlivé a hodnotné natoľko, aby boli ochotní uplatňovať svoj talent každý deň. Ľudia sa chcú začleniť do určitej komunity, lebo im na nej záleží a nie preto, aby jej slúžili.
4. Iba 20% ľudí vo svete sa cíti skutočne zaangažovaných do svojej práce
Iba ak ľudia majú pocit, že na ich názoroch záleží, že môžu ovplyvňovať stratégiu a smer svojej organizácie, môžu sa skutočne stotožniť so svojou prácou v organizácii. V opačnom prípade dochádza k poklesu ich pohotovosti a dôvtipu a v konečnom dôsledku sa nesprávny spôsob riadenia odrazí aj na samotnom výkone.
5. Dochádza k zásadnému úpadku dôvery v korporácie a inštitúcie
Podľa prieskumu realizovaného konzultantskou firmou Towers Watson, iba tretina zamestnancov dôveruje manažmentu a verí v jeho dobré úmysly. Mnoho organizácií má v dnešnej dobe narcistické a absolutistické predstavy o svojich právach. Pre spoločnosť v3ak tieto predstavy nie sú príjemné. Ako príklad môžeme uviesť rozruch, ktorý spôsobilo odhalenie nekalých praktík či podvodov viacerých firiem. Korporácie musia čeliť krutej realite - spoločnosť môže znovu prerokovať kontrakt, ktorý spolu uzatvorili a už k tomu aj dochádza. Všetky korporácie by sa mali poučiť z lekcie mladého vodiča - jazdi zodpovedne, ináč prídeš o svoju licenciu!
autor: Gary Hamel
zdroj: http://www.bus.umich.edu/NewsRoom/ArticleDisplay.asp?news_id=20780
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.