Tak už je v plnom prúde, plesová sezóna. V našich bulvárnych i tých serióznejších médiách sa vyskytuje čím ďalej tým viac správ o takýchto podujatiach. Hodnotia sa róby zúčastnených dám, kto z hostí sa správaním vymykal zo spoločenskej etikety alebo svojím nekonvenčným správaním „zaujal“, prípadne si vyrobil poriadne faux-pas.
Pri takýchto formálnych spoločenských udalostiach sa veľmi citlivo sleduje kto ako dodržiava spoločenskú etiketu. A keďže sú tieto udalosti ostro sledované a predkladané verejnosti, každý prehrešok voči etikete je poriadne skritizovaný. Keď sa to tak vezme, tak aj takto sa z cudzích chýb dá čosi podučiť zo spoločenskej etikety. Pravidlá správania na plesoch účastníci majú väčšinou už naučené, zažité a ten jeden večer sa aj tí menej zdatní v oblasti etikety dokážu „držať pod kontrolou“.
Ako je to však s nami počas tých obyčajných pracovných dní? Že tu nie je potrebné dodržiavať etiketu, stačí sa viac-menej slušne správať, byť zdvorilý? Dobre by sme sa mali správať nie len pri styku s našimi obchodnými partnermi, ale aj na ulici, doma, v obchode... No v pracovnom živote je okrem tej samozrejmej slušnosti potrebné dodržiavať aj pravidlá biznis etikety. Prečo sem ťahám nejakú „inú“ etiketu? Nestačí tá, čo sa naučím pred plesom? Nuž malý príklad: pán má dať prednosť dáme vo dverách, či prisunúť jej stoličku pri stole - to nás učili už odmalička. Na plese to spoločenská etiketa vyžaduje. V pracovnom živote sa však obe pohlavia stavajú rovnocennými a „prednosti“ sa určujú podľa postavenia, pracovného zaradenia. Takýchto odlišností sa medzi spoločenskou a biznis etiketou nájde viac. V súčasnosti už profesionálne pracovné prostredie predpokladá znalosť a dodržiavanie pravidiel biznis etikety ako súčasť (sociálnych) kompetencií manažéra.
Etiketa pomáha budovať imidž, vzťahy v biznise. Ak sa tvárime priveľmi nezávisle a „svojsky“ a nestaráme sa o pravidlá, môže to v konečnom dôsledku negatívne ovplyvniť úspech nášho podnikania.
Zdá sa jednoduché držať sa niekoľkých základných pravidiel napr. pri predstavovaní, podávaní rúk, pozdrave. Keď som si však predstavila možné zložitejšie situácie, boli aj také, nad ktorými som musela porozmýšľať napr. kto komu prvý podá ruku. Pri pracovnom stretnutí v reálnom živote však nie je čas na takéto premýšľanie. Konáme intuitívne, no nie vždy správne. Áno, súhlasím, dôležitejší je obsah celého pracovného stretnutia, avšak aj takéto malé zakolísanie na začiatku môže ovplyvniť výsledok rokovania.
Biznis etiketa však nie je len o pravidlách pri stretávaní sa s obchodnými partnermi a pre manažérov či vyššie postavených zástupcov firmy. Etiketa a jej dodržiavanie by mali v určitej forme fungovať na každom pracovisku. Pravdaže nie tak, aby sme sledovali, koho mladý kolega prichádzajúci ráno do práce pozdravil prvého, či to bolo podľa pravidiel ap. Dôležité je dodržiavať také „samozrejmé“ veci ako: neobťažovať kolegov dlhými a hlasnými súkromnými telefonátmi, alebo rozprávaním nekonečných príbehov zo svojho súkromia, či súkromia iných kolegov, alebo nekonzumovať v open-space výrazne aromatické jedlo (kapusta, cesnak, cibuľa, zrejúce syry...), nechávať kolegom na stole svoje veci typu použitý riad... Dodržiavanie takýchto pravidiel pracovnej etikety pomáha tímu dobre fungovať a byť produktívni.
Pri takýchto formálnych spoločenských udalostiach sa veľmi citlivo sleduje kto ako dodržiava spoločenskú etiketu. A keďže sú tieto udalosti ostro sledované a predkladané verejnosti, každý prehrešok voči etikete je poriadne skritizovaný. Keď sa to tak vezme, tak aj takto sa z cudzích chýb dá čosi podučiť zo spoločenskej etikety. Pravidlá správania na plesoch účastníci majú väčšinou už naučené, zažité a ten jeden večer sa aj tí menej zdatní v oblasti etikety dokážu „držať pod kontrolou“.
Ako je to však s nami počas tých obyčajných pracovných dní? Že tu nie je potrebné dodržiavať etiketu, stačí sa viac-menej slušne správať, byť zdvorilý? Dobre by sme sa mali správať nie len pri styku s našimi obchodnými partnermi, ale aj na ulici, doma, v obchode... No v pracovnom živote je okrem tej samozrejmej slušnosti potrebné dodržiavať aj pravidlá biznis etikety. Prečo sem ťahám nejakú „inú“ etiketu? Nestačí tá, čo sa naučím pred plesom? Nuž malý príklad: pán má dať prednosť dáme vo dverách, či prisunúť jej stoličku pri stole - to nás učili už odmalička. Na plese to spoločenská etiketa vyžaduje. V pracovnom živote sa však obe pohlavia stavajú rovnocennými a „prednosti“ sa určujú podľa postavenia, pracovného zaradenia. Takýchto odlišností sa medzi spoločenskou a biznis etiketou nájde viac. V súčasnosti už profesionálne pracovné prostredie predpokladá znalosť a dodržiavanie pravidiel biznis etikety ako súčasť (sociálnych) kompetencií manažéra.
Etiketa pomáha budovať imidž, vzťahy v biznise. Ak sa tvárime priveľmi nezávisle a „svojsky“ a nestaráme sa o pravidlá, môže to v konečnom dôsledku negatívne ovplyvniť úspech nášho podnikania.
Zdá sa jednoduché držať sa niekoľkých základných pravidiel napr. pri predstavovaní, podávaní rúk, pozdrave. Keď som si však predstavila možné zložitejšie situácie, boli aj také, nad ktorými som musela porozmýšľať napr. kto komu prvý podá ruku. Pri pracovnom stretnutí v reálnom živote však nie je čas na takéto premýšľanie. Konáme intuitívne, no nie vždy správne. Áno, súhlasím, dôležitejší je obsah celého pracovného stretnutia, avšak aj takéto malé zakolísanie na začiatku môže ovplyvniť výsledok rokovania.
Biznis etiketa však nie je len o pravidlách pri stretávaní sa s obchodnými partnermi a pre manažérov či vyššie postavených zástupcov firmy. Etiketa a jej dodržiavanie by mali v určitej forme fungovať na každom pracovisku. Pravdaže nie tak, aby sme sledovali, koho mladý kolega prichádzajúci ráno do práce pozdravil prvého, či to bolo podľa pravidiel ap. Dôležité je dodržiavať také „samozrejmé“ veci ako: neobťažovať kolegov dlhými a hlasnými súkromnými telefonátmi, alebo rozprávaním nekonečných príbehov zo svojho súkromia, či súkromia iných kolegov, alebo nekonzumovať v open-space výrazne aromatické jedlo (kapusta, cesnak, cibuľa, zrejúce syry...), nechávať kolegom na stole svoje veci typu použitý riad... Dodržiavanie takýchto pravidiel pracovnej etikety pomáha tímu dobre fungovať a byť produktívni.
Autor: Anna Giertlová, KNO Slovensko
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.