08 augusta 2013

Fantóm firemnej kultúry

Ak si zadáte do vyhľadávača slovné spojenie „firemná kultúra“, nájdete tisíce odkazov. Ak požiadate biznis lídrov, aby definovali kultúru v ich firme, alebo ak chcete s nimi hovoriť o tom ako kultúra v ich firme vznikala alebo sa menila, odpovede môžete spočítať na prstoch jednej ruky.
Je firemná kultúra len mýtus?

Firemná kultúra je zvyčajne charakterizovaná ako produkt hodnôt firmy, požadované správania. Prenášajú sa však definované hodnoty a správania do každodennej pracovnej reality a pomáhajú napĺňať misiu firmy?
Čo tvorí skutočnú kultúru firmy?

Každodenná interakcia, rozhodnutia, postupy a pravidlá v nasledovných oblastiach:
  1. Ocenenie: Kto a za čo je povýšený vo vašej firme? Naozaj oceňujete tých najusilovnejších a najkompetentnejších pracovníkov? Ako sa vzťahy na pracovisku a postoje zamestnancov odrážajú na zvýšení platov, či nových príležitostiach pre zamestnancov? Ako pristupujete k preplácaniu nadčasov? Ako sa staviate k rodinkárstvu, lojalite (bez ohľadu na kompetentnosť zamestnanca), ako oceňujete vynikajúce výsledky v predaji (bez ohľadu na postoj zamestnanca)?  
  2. Trest. Koho ste prepustili a z akého dôvodu? Ako reagujete na nevhodné, nečestné správanie zamestnancov, odpor, nezáujem? – konštruktívne, priamo a rozhodne, alebo si to nevšímate? Umožníte problémovým pracovníkom, aby sa presúvali z jedného oddelenia na druhé bez toho aby dostali priamu spätnú väzbu na svoj výkon, správanie, bez vyvodenia dôsledkov? Koľko šancí k náprave dostane zamestnanec skôr ako uplatníte nápravné opatrenia?
  3. Komunikácia. Do akej miery je otvorená komunikácia vo vašej firme? Prihliada sa na názor zamestnancov v oblastiach, ktoré ich priamo ovplyvňujú, napr. nový software ktorý budú používať v práci, vyššia pracovná záťaž a jej dopad na odmeňovanie? Alebo sa dozvedia o zmenách náhodne, keď sú už implementované? Je komunikácia jednosmerná (zhora-dole) alebo obojsmerná?
  4. Tímová práca. Spolupracujú zamestnanci v tímoch? Ako vytvárate tímy, vedú ich kompetentní lídri? Majú zamestnanci tendenciu k vzájomnému obviňovaniu, hľadaniu chyby u iných? Zdôrazňujete vo firme potrebu osobnej zodpovednosti zamestnancov? Je spolupráca medzi oddeleniami každodennou realitou, alebo fungujú ako samostatné jednotky?
  5. Riešenie konfliktov. Ako riešite napätie, konflikty na pracovisku? Podporujete zamestnancov, aby vyhľadali pomoc, ak sa ocitnú v konflikte, alebo nechávate, aby si konflikt vyriešili sami? Poskytujete vašim manažérom aspoň základné školenie v oblasti riešenia konfliktov? Ak poskytnete zamestnancovi pomoc pri riešení konfliktu, je to len vo výnimočných prípadoch?
Veríme, že tieto otázky vám pomôžu začať uvažovať o faktoroch, ktoré skutočne ovplyvňujú vašu firemnú kultúru.

Autor: Candice Gottlieb-Clark
Zdroj:
http://multibriefs.com/briefs/exclusive/changing_the_phantom_culture.html

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.