Minulý týždeň jedna z našich projektových koordinátoriek iniciatívne chytila do rúk sťažnosť nášho klienta a spravila to tak dobre, že keď som neskôr od klienta prebral hovor, gratuloval mi k excelentnej reakcii. Kiežby sa zamestnanci takto správali zakaždým! Čo môžeme spraviť aby sme podporili silnú iniciatívu a poskytli úrodnú pôdu pre pokračovanie v takejto činnosti aj ďalším členom nášho tímu?
Ako iste viete, oblasť motivácie zamestnancov bola v posledných dekádach celkom dôkladne skúmaná, no bez väčších skutočných výsledkov a záverov pre prax manažérov. Všeobecne platia dve základné teórie. Maslowova hierarchia potrieb kladie dôraz na to, že ľudské potreby pri rôznych typoch motivácií sa stávajú tým sofistikovanejšie, čím je stupeň výhod a materiálneho uspokojenia vyšší.
Výskum Dr. Hertzberga spred niekoľkých rokov dokazuje, že špecifické krátkodobo motivujúce opatrenia, začnú zamestnanci čoskoro vyžadovať aj pri dlhodobo vykonávanej práci. Také výhody ako mimoriadne prémie či používanie služobného auta na súkromné účely, sa veľmi skoro stanú samozrejmými a samozrejme očakávanými, či priam požadovanými nástrojmi na podporu bežnej úrovne výkonu zamestnancov.
Ako možno motivovať k iniciatíve a príkladným výkonom tak, aby sa motivačné výhody nestali požadovaným štandardom? V tomto blogu uvádzame niekoľko spôsobov ocenení, ktoré sa dajú použiť okamžite (v priebehu nasledujúcich 1 až 5 dní). Neskôr sa budeme venovať dlhodobým stratégiám na zdokonalenie výkonu zamestnancov, úspechu tímu, ako aj stratégiám koučingu na zlepšenie nepostačujúcich pracovných metód.
Základnou predstavou – koncepciou je bezprostredné ocenenie aktuálnej udalosti. Gratulácia alebo finančná odmena za niečo, čo sa stalo pred troma mesiacmi, nebude žiadnym podnetom pre nadštandardné správanie.
Niekoľko ďalej uvedených možností môžete vyskúšať ako bezprostredné podnety na motiváciu:
a. Príslovečné „potľapkanie po pleci“ je pravdepodobne najmenej dostatočnou formou odmeny. Výrazná slovná pochvala zamestnanca a jeho úspešnej akcie kombinovaná s určitým dotykom, ako napr. potrasením ruky či potľapkaním po pleci, je veľmi mocným povzbudením. Aby sme z tohto prístupu vyťažili čo najviac, je dôležité aby bol nadštandardný výkon odmenený - ocenený okamžite. Taktiež je veľmi dôležité, aby ste vedeli presne popísať (aspoň nejaký detail), ktorý považujete za výnimočný a čo to znamená pre vás, ostatných členov tímu i pre celú vašu firmu. Celý tento proces môže trvať menej ako minútu, nestojí nič ale môže byť veľmi silným podnetom pre správanie sa – spôsoby práce zamestnanca v budúcnosti.
b. Nejaká forma verejného uznania, v rozpätí jedného týždňa od výnimočnej udalosti, je tiež veľmi silným nástrojom. Môže to byť jednoduché formálne ocenenie výkonu na porade, informovanie tímu na nejakom inom pracovnom stretnutí, alebo aj písomné uznanie založené do osobného spisu zamestnanca.
c. V niektorých prípadoch môže byť vhodné aj jednorazové opatrenie. Môže mať formu podpory nejakej novej rozvojovej aktivity (tréning alebo exkurzia), dňa voľna na predĺženie víkendu, no i neformálny obed na posilnenie medziľudských vzťahov. Vo všeobecnosti sa však neodporúčajú finančné stimuly okrem takých prípadov, kedy určitý výkon jednoznačne prinesie neočakávaný zisk alebo významné úspory nákladov.
d. Vo veľmi špecifických prípadoch je vhodná aj oslava zamestnancov. Jeden môj známy manažér, má odloženú fľašu šampanského v chladničke pre prípad ocenenia významných udalostí vo firme ako je získanie veľkej objednávky, dokončenie náročného projektu, či dosiahnutie dôležitých míľnikov firmy. Sú však ešte aj iné možnosti; iný manažér mal v kancelárii hlučný zvon a zvonil ním pri všetkých dôležitých udalostiach.
Najdôležitejšími časťami každej stratégie pre uznanie zamestnanca sú: načasovanie, dôležitosť pre člena tímu, a vaša osobná zainteresovanosť.
Odporúčame vám vyskúšať pár z vyššie spomenutých nápadov a oznámiť nám výsledok.
Steven Kelly
Partner KNO SLOVENSKO s.r.o.
Ako iste viete, oblasť motivácie zamestnancov bola v posledných dekádach celkom dôkladne skúmaná, no bez väčších skutočných výsledkov a záverov pre prax manažérov. Všeobecne platia dve základné teórie. Maslowova hierarchia potrieb kladie dôraz na to, že ľudské potreby pri rôznych typoch motivácií sa stávajú tým sofistikovanejšie, čím je stupeň výhod a materiálneho uspokojenia vyšší.
Výskum Dr. Hertzberga spred niekoľkých rokov dokazuje, že špecifické krátkodobo motivujúce opatrenia, začnú zamestnanci čoskoro vyžadovať aj pri dlhodobo vykonávanej práci. Také výhody ako mimoriadne prémie či používanie služobného auta na súkromné účely, sa veľmi skoro stanú samozrejmými a samozrejme očakávanými, či priam požadovanými nástrojmi na podporu bežnej úrovne výkonu zamestnancov.
Ako možno motivovať k iniciatíve a príkladným výkonom tak, aby sa motivačné výhody nestali požadovaným štandardom? V tomto blogu uvádzame niekoľko spôsobov ocenení, ktoré sa dajú použiť okamžite (v priebehu nasledujúcich 1 až 5 dní). Neskôr sa budeme venovať dlhodobým stratégiám na zdokonalenie výkonu zamestnancov, úspechu tímu, ako aj stratégiám koučingu na zlepšenie nepostačujúcich pracovných metód.
Základnou predstavou – koncepciou je bezprostredné ocenenie aktuálnej udalosti. Gratulácia alebo finančná odmena za niečo, čo sa stalo pred troma mesiacmi, nebude žiadnym podnetom pre nadštandardné správanie.
Niekoľko ďalej uvedených možností môžete vyskúšať ako bezprostredné podnety na motiváciu:
a. Príslovečné „potľapkanie po pleci“ je pravdepodobne najmenej dostatočnou formou odmeny. Výrazná slovná pochvala zamestnanca a jeho úspešnej akcie kombinovaná s určitým dotykom, ako napr. potrasením ruky či potľapkaním po pleci, je veľmi mocným povzbudením. Aby sme z tohto prístupu vyťažili čo najviac, je dôležité aby bol nadštandardný výkon odmenený - ocenený okamžite. Taktiež je veľmi dôležité, aby ste vedeli presne popísať (aspoň nejaký detail), ktorý považujete za výnimočný a čo to znamená pre vás, ostatných členov tímu i pre celú vašu firmu. Celý tento proces môže trvať menej ako minútu, nestojí nič ale môže byť veľmi silným podnetom pre správanie sa – spôsoby práce zamestnanca v budúcnosti.
b. Nejaká forma verejného uznania, v rozpätí jedného týždňa od výnimočnej udalosti, je tiež veľmi silným nástrojom. Môže to byť jednoduché formálne ocenenie výkonu na porade, informovanie tímu na nejakom inom pracovnom stretnutí, alebo aj písomné uznanie založené do osobného spisu zamestnanca.
c. V niektorých prípadoch môže byť vhodné aj jednorazové opatrenie. Môže mať formu podpory nejakej novej rozvojovej aktivity (tréning alebo exkurzia), dňa voľna na predĺženie víkendu, no i neformálny obed na posilnenie medziľudských vzťahov. Vo všeobecnosti sa však neodporúčajú finančné stimuly okrem takých prípadov, kedy určitý výkon jednoznačne prinesie neočakávaný zisk alebo významné úspory nákladov.
d. Vo veľmi špecifických prípadoch je vhodná aj oslava zamestnancov. Jeden môj známy manažér, má odloženú fľašu šampanského v chladničke pre prípad ocenenia významných udalostí vo firme ako je získanie veľkej objednávky, dokončenie náročného projektu, či dosiahnutie dôležitých míľnikov firmy. Sú však ešte aj iné možnosti; iný manažér mal v kancelárii hlučný zvon a zvonil ním pri všetkých dôležitých udalostiach.
Najdôležitejšími časťami každej stratégie pre uznanie zamestnanca sú: načasovanie, dôležitosť pre člena tímu, a vaša osobná zainteresovanosť.
Odporúčame vám vyskúšať pár z vyššie spomenutých nápadov a oznámiť nám výsledok.
Steven Kelly
Partner KNO SLOVENSKO s.r.o.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.