23 októbra 2010

Nemôžete si dovoliť zvýšiť platy vašim zamestnancom? Myslite kreatívne!


Podľa nedávneho výskumu spoločnosti Hay Groups, viac ako 300 organizácií pôsobiacich v  priemyselnom sektore plánovalo na rok 2011 zvyšovanie platov o 3 %. Najnovšie odhady však naznačujú, že pri zohľadnení celkovej kúpnej sily, sa reálne zvyšovanie platov bude pohybovať len na úrovni 1%.


Na začiatku tohto desaťročia sa zvyšovanie platov pohybovalo medzi 4.5 a 5%, v rokoch 2005 až 2008 sa ustálilo na 4% a počas posledných troch rokov sa toto percento ešte znížilo. Plánované zvyšovanie na rok 2011 je o trochu vyššie oproti minulému roku a relatívne rovnaké pre stredný manažment, výkonných riaditeľov, pracovníkov v administratíve a priemyselnom sektore.


Súčasné ekonomické vyhliadky v USA naďalej spôsobujú, že podniky sú pri zvyšovaní svojich fixných nákladov, pod ktoré spadajú aj platy, opatrné. Tie organizácie, ktorým sa podarilo prežiť finančnú krízu, sa ocitli v novom prostredí, ktoré s cenami narába opatrne a orientuje sa na výkon.


Organizácie sa vynárajú z recesie štíhlejšie a sústredené na aktivity, ktoré ponúkajú najvyššiu návratnosť. Dôraz je kladený na výkon a ľudí, ako kľúčový faktor pri dosahovaní úspechu podniku.


Veľa organizácií preto kladie dôraz na komplexný systém odmien a na motiváciu svojich zamestnancov využíva rôzne nepeňažné spôsoby, ako napr. vytváranie nových príležitospre rozvoj kariéry a globálnej mobility, zaujímavé úlohy, zlepšovanie pracovnej klímy a pod.


Zatiaľ čo sa v budúcom roku neočakáva žiadna významná zmena v raste platov, dochádza k zmenám v skladbe platu. Organizácie sa postupne odkláňajú od fixnej kompenzácie, teda základného platu, k platu variabilnému, ktorý zahŕňa rôzne bonusy a prémie. Variabilný plat sa tak stáva efektívnym nástrojom, ktorý zaručuje motiváciu zamestnancov a ich stotožnenie sa s cieľmi a prioritami organizácie. Táto orientácia si vyžaduje predovšetkým nový prístup líniových manažérov a profesionálov v oblasti talent manažmentu.


Veľa organizácií sa snaží zosúladiť svoju stratégiu s výkonom svojich zamestnancov, a to prostredníctvom vytvorenia kritérií na hodnotenie výkonu a ich úzkeho prepojenia s programami odmeňovania. Tie, spolu s požadovanými kritériami, následne lídri implementujú a prezentujú svojim podriadeným.


  Zatiaľ čo zvyšovanie základného platu nie je také výrazné, ako počas minulých 10 rokov, vzniká príležitosť pre talent manažérov, aby mysleli kreatívne a motivovali svojich zamestnancov inými ako peňažnými spôsobmi.


Autor: Tom McMullen

Zdroj: http://www.talentmgt.com/talent.php?pt=a&aid=1357

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.